Overeind blijven loont in Assen

MotoGP

Veel toeschouwers kwamen voor Valentino Rossi, maar nadat de koploper was gevallen zagen ze Australiër Jack Miller zegevieren.

Boven Assen hangt de hele dag al de doem van code geel. Het KNMI waarschuwt: regen, hagel en donder in het noorden van Nederland. Het weerhoudt tienduizenden motorrijders niet om op pad te gaan; vroege vogels op viaducten zwaaien ze toe, de eenlingen en formaties die beheerst door een corridor van beleefd uitwijkende auto’s rijden. Tussen Beilen en Assen, op de A28, zijn het de motoren die vooruitkomen. De files zijn lang, veel fans zullen het voorprogramma van de TT niet meemaken.

De weersvoorspellingen komen ’s middags uit. De 86ste TT van Assen is halverwege als er een enorme plensbui losbreekt. Het circuit staat in korte tijd blank. Om ‘de Kathedraal’ hangen gitzwarte wolken; de race stilleggen is de enige optie. En zo smoort de TT in een plensbui van tropische proportie. Andrea Iannone is al van de baan gegleden; de plek en de manier waarop duiden op aquaplaning.

Naarstig overleg over of en hoe verder; de wedstrijdleiding besluit door te gaan. Na een half uur gaan de coureurs weer de baan op. Een vervolg over twaalf ronden, met een startopstelling die gebaseerd is op de stand na de eerste veertien rondjes. Nieuwe race, nieuwe kansen. Het zal niet saai worden in Assen waar dik honderdduizend liefhebbers tribunes en taluds bevolken. Velen in geel T-shirt met nummer 46: startnummer van hun Italiaanse idool Valentino Rossi.

Een reeks glijpartijen

‘The Doctor’ heeft zeven wereldtitels op zijn naam en kan door zijn temperamentvolle rijstijl en mediagenieke presentatie niet kapot bij het Nederlandse publiek. ‘Vale’ kan op zondag zijn tiende TT-overwinning binnenhalen en pusht na de herstart dat het een lieve lust is. Samen met zijn landgenoot Andrea Dovizioso. Voor de hoosbui zijn ze al voorin te vinden, in het gezelschap van onder anderen de Colombiaan Yonny Hernandez. Maar die komt in de grindbak terecht; de eerste van een reeks glijpartijen. Ook koploper Rossi en Dovizioso schuiven van de baan. Rossi probeert zijn motor nog aan de praat te krijgen, maar moet opgeven. De vedette, die zich de afgelopen dagen opvallend afzijdig hield van de fans, schudt geïrriteerd een vrijwilliger van zich af die hem wil helpen. Weg kansen op punten voor de wereldtitel. De Italiaanse Yamaha-coureur staat derde in het klassement achter leider Marc Marquez (Honda) en Jorge Lorenzo (Yamaha).

De stunt van Jack Miller

En het is Marquez die van de val van Rossi profiteert. De Spanjaard neemt de leiding, maar ziet een relatief onbekende nieuweling langs hem heen gaan, Australiër Jack Miller. De 21-jarige coureur zal de TT van Assen winnen, en zijn eerste MotoGP-race – wonderkind Marquez laat hem begaan. Volgens Marquez had zijn team hem ’s ochtends een opdracht ingepeperd: please finish the race. Op zaterdag is hij nog gecrasht bij lage snelheid, tijdens het opwarmen van de banden.

Pushen achter Miller zou geen zin hebben; de buit is binnen, risico’s vermijden de belangrijkste opgave, legt Marquez, tweevoudig wereldkampioen in de MotoGP, na afloop uit. „Deze tweede plaats voelt als een overwinning. Je kon hier vandaag vooral punten verliezen, dus ik heb voorzichtig en geconcentreerd gereden. Daarom zijn de punten die ik nu heb behaald heel belangrijk voor het kampioenschap.”

Vorig jaar werd Marquez in Assen na een enerverende tweestrijd afgetroefd door Rossi, die in de laatste ronden via de grindbak zijn rivaal aftroefde. De laatste wereldtitel van Rossi is van 2009 en na de TT Assen is zijn achterstand op Marquez weer opgelopen. De Spanjaard staat op 145 WK-punten, Lorenzo op 121, Rossi op 103.

En zo eindigt de chaotische race met de stunt van Jack Miller, die daarmee in de voetsporen treedt van roemruchte landgenoten als Mick Doohan en Casey Stoner. Zij wonnen in Assen respectievelijk vijf en twee keer. De hoogste klasse was in de jaren ’90 waarin Doohan domineerde nog gewoon de 500 cc.

Miller maakte in 2014 met zes overwinningen furore in de Moto3 en al een jaar later stapte hij over naar de hoogste klasse. Een tiende plaats was tot zondag zijn hoogste klassering. In zijn eerste MotoGP-races was hij vaker buiten dan op de baan te vinden. Hij liep daarbij de nodige blessures op. Al die ellende kon hij zondag achter zich laten. „Ik heb laten zien dat ik geen idioot op een motor ben.”

    • Harry Meijer