De vrouw die de buurt weer in het theater kreeg

Ze zei het niet meteen. Maar toen Theater Zuidplein in Rotterdam in 2010 weer op de kaart stond kon het. Op de vraag van het AD/Rotterdams Dagblad wat haar geheim was, antwoordde ze: „We waren altijd het theater van de gewone man. Maar dat contact zijn we kwijtgeraakt, simpelweg omdat de gewone man is veranderd.”

De gewone man, dat waren de ‘nieuwe bewoners’ van Zuid geworden. En theaterdirecteur Doro Siepel, die 13 juni op 58-jarige leeftijd overleed, slaagde erin hen naar het theater te krijgen.

Hoe ze dat deed, lees je in de reacties op haar heengaan. Natuurlijk, ze was professioneel en wist wat ze deed. Maar vooral lees je in het online condoleanceregister hoe warm ze was, hoe betrokken en stimulerend. Mensen hielden van haar. Neem de bewoners van haar buurt, die ze leerde kennen toen ze in 2006 verhuisde naar ‘ Zuid’ terwijl iedereen zei: „Dáár ga je toch niet wonen?!” Een buurvrouw: „Hoe druk ze het altijd wel niet had ze vroeg altijd naar hoe het ging met ons en onze kinderen.” Marco Pastors, ex-politicus en nu directeur van Nationaal Programma Kwaliteitssprong Zuid: „In het Zuidplein voel je je altijd welkom. En dat is waarschijnlijk omdat het echt zo is.”

Doro Siepel begon haar loopbaan in de reclamewereld, zelf zei ze dat ze „daar leerde denken in doelgroepen”. Ze kreeg er ook een burn-out, op haar 28ste. Ze wist toen dat ze niet met geld, maar met mensen bezig wilde zijn. In het theater, haar hobby. Ze kwam als medewerker publiciteit bij de Nederlandse Opera, daarna werkte ze als adjunct-theaterdirecteur in Hoofddorp, als directeur in Wageningen en, tenslotte, in Rotterdam.

Zoals ze in Wageningen zag dat Theater Junushoff te veel vijftigplussers trok - „Wageningen is een studentenstad” – zo begreep ze dat het Rotterdamse Theater Zuidplein weer een volkstheater moest worden. Ze zette een middagprogramma op voor mensen die ’s avonds de deur niet meer uit durfden, maar vooral paste ze de programmering aan aan de ‘nieuwe bewoners’ van Zuid, met hun vele verschillende etnische achtergronden. Het aantal bezoekers nam prompt toe, tegen de stroom in. Daar was ze trots op. En ook op de Hijabi Monologen, gemaakt en gespeeld door moslima’s – „Eindelijk gaat het over mij, hoorde je van het publiek”.

Op 1 mei ontving Doro Siepel nog uit handen van burgemeester Ahmed Aboutaleb de Cultuurpenning 2016, voor haar grote bijdrage aan het culturele klimaat en de theatersector van Rotterdam.

    • Gretha Pama