Dark horse stopt na 30 jaar succes

In 2018 zal Pierre Audi zijn functie als directeur van De Nationale Opera neerleggen.

Pierre Audi

Pierre Audi (58), directeur van De Nationale Opera (DNO), stopt in september 2018. Hij wordt directeur van het Festival International d’Art Lyriques in Aix-en-Provence. Het drieweekse, Franse zomerfestival (budget 22 miljoen) geldt als een van de meest spraakmakende in Europa.

De huidige intendant, Bernard Foccroulle, had al aangekondigd in 2017 op te stappen, maar Audi wilde zijn vertrek uit Amsterdam opschorten tot 2018, wanneer hij precies dertig jaar directeur is geweest. Audi gaat Aix straks combineren met de Park Avenue Armory in New York, waar hij in 2015 begon als artistiek directeur.

Met Audi’s vertrek komt bij De Nationale Opera een einde aan een uniek langdurig era onder één artistiek bewind. Toen hij in 1988 werd benoemd, gold de toen 30-jarige Frans-Libanese bankierszoon – in Oxford opgeleid, in Parijs getogen, in Beiroet geboren – als een dark horse. Hij had geen ervaring met opera, maar in zijn eigen Almeida Theatre wel bewezen een initiator en verbinder te zijn. „Van alle kandidaten riep hij verreweg het meeste geloof op in de toekomst”, memoreerde Truze Lodder, zakelijk directeur tussen 1987 en 2012.

Mét Lodder bouwde Audi het gewonde bedrijf dat de Nederlandse Opera toen was op het internationaal geroemde huis van nu, met een avontuurlijke programmering van barok tot heden. Daarbij regisseerde Audi zelf een groot contingent van de voorstellingen waarmee het huis zich die plek verwierf. Opzienbarend waren onder meer zijn producties van opera’s van componisten Vivier, Messiaen, Andriessen en Schönberg. Zijn „high-tech”- enscenering van Wagners Der Ring des Nibelungen (1997) was een van dé hoogtepunten. Maar Audi wist ook belangrijke regisseurs te engageren, en strikte kunstenaars voor decorontwerpen.

Audi bleef langer bij DNO dan velen verwachtten. Daarop was soms kritiek. Hij was eerder in de race voor verscheidene andere posities, combineerde DNO tien jaar lang met het Holland Festival én was vaak op reis voor gastregies. Dat kwam zijn aanwezigheid „op kantoor” niet steeds ten goede. Audi besluit zijn tijd bij DNO met een uitroepteken. In 2019 regisseert hij nog Stockhausens Aus Licht, een 29 uur durend opera-zevenluik, als cyclus nooit ergens te zien geweest. Niet veel operahuizen zouden het ook aandurven. Maar Audi kweekte een publiek voor vernieuwend muziektheater. En met Aus Licht is Amsterdam straks opnieuw even het brandpunt van de internationale operawereld.

    • Mischa Spel