Nieuw vergunningstelsel rondvaartboten valt ‘als bom’

Het vergunningstelsel voor rondvaartboten gaat op de schop. Amsterdamse rederijen zijn boos. „We kunnen onze boten wel weggooien.”

De markt van de grootste Amsterdamse toeristenattractie ziet er in 2020 heel anders uit. Alle 135 vergunningen voor rondvaartboten worden herverdeeld en zullen niet meer eeuwigdurend, maar tien jaar geldig zijn. Maandagmiddag protesteerden daarom meer dan honderd rondvaartboten voor de Stopera. Tevergeefs – woensdag stemde de raad unaniem in met het voorstel.

Het idee van wethouder Udo Kock (D66, Water) achter de herverdeling is het opengooien van de markt, rustigere grachten en een meer divers gezichtsbeeld. Momenteel hebben de huidige rederijen een monopoly. Het aantal vergunningen blijft in het nieuwe systeem hetzelfde, alleen worden ze verdeeld in 75 vergunningen voor de reguliere rondvaart en 60 voor vaartuigen met ‘een gezichtsbepalende uitstraling’. Na de zomer kunnen rederijen vergunningaanvrag(en) doen, per boot 1.095 euro. Rondvaartboten die milieuvriendelijk, stil en niet langer dan 14 meter zijn, krijgen voorrang.

En dat laatste is wat rederijen zo boos maakt. Want vrijwel alle rondvaartboten die nu door de grachten varen, zijn twintig meter lang. „Dat moest zo enkele jaren geleden. En nu is het ineens 14 meter”, zegt Renger Baatje van rederij Lovers. „Als ze genoeg aanvragen voor kleine boten krijgen, kunnen we onze boten van 20 meter, waarin we recent veel geld voor schone motoren staken – met subsidie van de gemeente – wel weggooien.” En hoeveel kans maken rederijen die maar één aanvraag kunnen betalen? Schippers vrezen voor hun baan, omdat bestuurders van 14 meter lange boten geen groot vaarbewijs nodig hebben. Baatje: „We begrijpen dat de huidige situatie niet eerlijk is, maar wijzig het systeem verspreid. Dit valt als een bom.”

    • Daan Borrel