Kritiek op nieuwe metro

De treinverbinding tussen Hoek van Holland en Schiedam-Centrum wordt volgend jaar vervangen door een metrovariant. OV-reizigersvereniging Rover heeft er gemengde gevoelens over.

De OV-reizigersvereniging werd niet om advies gevraagd. „Ons is alleen verteld dat meer mensen voordeel dan nadeel zullen hebben van de nieuwe verbinding”, zegt Huib Poortman van Rover Rotterdam.

Hij betwijfelt of het metrotraject de Hoekse Lijn ooit rendabel wordt. „Die 300 miljoen ombouwkosten wordt nooit terugverdiend. Tot Vlaardingen zal het een volle metro zijn, tot Maassluis-West ietsje minder vol, en daarna komt een dood eindje. Op een doordeweekse dag zitten er nu hooguit vijf mensen in de trein en dat zal straks niet anders zijn in de metro.”

Poortman voorziet problemen voor de treinreizigers. Die moeten het vanaf 1 april volgend jaar zonder trein stellen, worden daarna met bussen vervoerd en kunnen als alles meezit vanaf september volgend jaar met de metro over de Hoekse Lijn. „Reizigers die vanuit de richting van Hoek van Holland verder willen dan Rotterdam, bijvoorbeeld naar Gouda of Utrecht, moeten overstappen in Maassluis-West of in Alexander. Een tijdrovende klus.” Poortman vraagt zich ook af hoe het dan gaat met het overstappen van streekvervoer op treinen. „Reizigers betalen op een aantal plaatsen nog steeds het dubbele basistarief.”

De Rover-zegsman houdt ook zijn hart vast voor voetpassagiers van de Stena Line. Zij kunnen nu in Hoek van Holland nog een treinkaartje kopen voor heel Nederland. „En hoe zit het met de 65-plussers uit Hoek? Kunnen zij als inwoners van de gemeente Rotterdam straks ook gratis met de metro?”

Voor Hoekers die in Rotterdam werken is de metroverbinding een verbetering, vindt Poortman. „Ik ga tenminste uit van een frequentie die hoger ligt dan de huidige halfuursverbinding per trein en bus.” Metrolijn B rijdt in de eerste fase tot Hoek van Holland Haven. Vanaf 2018 ook naar Hoek van Holland Strand.

    • Caspar Naber