Longreads

Waarom je (soms) spijt krijgt van dat ene kapsel en die tattoo

Onze smaak raakt nooit uitontwikkeld, zo schrijft een Guardian-journalist.

Een model in een creatie van Gletcher op de catwalk tijdens de Amsterdam Fashion Week. ANP / Remko de Waal

Wie naar oude foto’s kijkt, denkt soms: waarom in hemelsnaam? Waarom dat kapsel? Waarom die schoenen? Waarom die felle lippenstift?

De enige garantie die we hebben over onze smaak, is dat die continu verandert, schrijft The Guardian-journalist Tom Vanderbilt in een longread over smaak. Een psycholoog in het artikel zegt:

“Mensen leven in een soort permanente illusie dat hun smaak eindelijk uitontwikkeld is, en dat ze de rest van hun leven dezelfde smaak houden”

Onze voorkeuren zijn volgens hem veel grilliger dan we denken. “Het verwijderen van tattoos is niet voor niets big business.”

Waarom verandert smaak zo? Daar zijn twee belangrijke redenen voor, schrijft Vanderbilt. Namelijk ‘nieuwigheid’ en ‘vertrouwdheid’.

Wat nieuw is, heeft een grote aantrekkingskracht op mensen. Mode is daar een bewijs van. Juist wat gloednieuw is in de kledingwinkel, gaat het meeste over de toonbank. Aan de andere kant is er vertrouwdheid. Wetenschappers ontdekten dat mensen ook aangetrokken zijn tot datgene waar ze aan gewend zijn. Door het spanningsveld tussen die begrippen, verandert smaak langzaam.

Ervaring

Een andere belangrijke factor voor het bepalen van smaak zijn ervaringen. We onderschatten bijvoorbeeld hoe eten ons de neus uit kan komen, als we het te vaak eten. Of hoe een liedje mooier kan worden, als we het vaak horen.

“Toen je voor het eerst bier of whiskey dronk, sloeg je niet op je knie om uit te roepen ‘Waar was dit mijn hele leven?’. Het was meer van: ‘Lusten mensen dit echt?’”

Lees de longread van The Guardian (leestijd: 23 minuten) : The secret of taste: why we like what we like
    • Liza van Lonkhuyzen