Reclamevrij web-abonnement

Digitale lezers van The New York Times kunnen op termijn een abonnement afsluiten voor toegang tot een website zonder advertenties. Zo’n reclamevrij abonnement zal wel duurder zijn dan gebruikers van de site van de Amerikaanse krant nu betalen.

Dat heeft Mark Thompson, bestuursvoorzitter van The New York Times Company, deze week gezegd tijdens het reclamefestival Cannes Lions in Zuid-Frankrijk. Thompson bevestigde eerdere berichten over een betaalde reclamevrije website.

Lezers zouden moeten leren dat „de journalistiek waarvan zij genieten geld kost en betaald moet worden”, aldus Thompson volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. De New York Times Company werkt volgens de topman aan een ‘premium-model’ waarbij gebruikers kunnen aangeven dat zijn geen banners, buttons en commercials willen zien. Thompson maakte geen tarieven bekend.

De Amerikaanse uitgeverij hoopt op deze manier een oplossing te vinden voor zogenoemde adblockers. Dat is software die advertenties op internet verwijdert – ook steeds meer op mobiele sites – en bezoekers ‘schone’ webpagina’s voorschotelt. Volgens onderzoeksbureau Ovum zouden uitgevers jaarlijks 21 miljard euro mislopen aan reclame-inkomsten door adblockers. The New York Times zou zijn site willen afsluiten voor mensen die zo’n reclameblok gebruiken. Een duurder reclamevrije website-abonnement moet dan het alternatief vormen.