‘85 procent waardeert Sportzomer’

Dat zei Laurens Borst, zendermanager Radio 1, op de publieke nieuws- en sportzender.

De aanleiding

Van 10 juni tot en met 21 augustus staat NPO Radio 1 in het teken van de grote sportevenementen: het EK, Wimbledon, de Tour, het EK atletiek in Amsterdam, de Spelen in Rio.

Vaste programma’s als OVT en de TROS Nieuwsshow sneuvelden. Na het Radio 1 Journaal begint elke dag om 9.30 de Sportzomer. Die duurt tot 23.00 uur, dan begint Met het Oog Op Morgen. Met nieuws én sport.

Komt dat dus neer op sport, sport en een heel klein beetje nieuws? Sommige critici zeggen van wel. Jeroen Smit, hoogleraar journalistiek in Groningen, bijvoorbeeld. Hij mocht zijn ergernis vorige week toelichten, nota bene op Radio 1. In het onderdeel Mediaforum vroeg Smit waarom hij de dag ervoor, op maandagavond tussen kwart voor zes en kwart voor zeven – in de spits als veel automobilisten luisteren – geen nieuws kreeg maar alleen voetbal.

„Sport is geen nieuws”, vond Smit. „Het is amusement.” En dus niet de primaire taak van het publieke Radio 1. Dat hadden enkele redacteuren hem ook gezegd. Laurens Borst, zendermanager van Radio 1 en verantwoordelijk voor de Sportzomer, zat ook in het Mediaforum. „85 procent van de luisteraars hebben het buitengewoon op prijs gesteld dat we die Sportzomer hebben gedaan.” We checken de uitspraak van Borst.

Waar is het op gebaseerd?

In de uitzending zei Borst al dat hij het had over 2012. Die Sportzomer was te vergelijken met wat Radio 1 nu doet. „Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan”, aldus Borst in de uitzending. „Zowel voor, tijdens als na die Sportzomer. En de conclusie van dat onderzoek is geweest dat 85 procent van de luisteraars het buitengewoon op prijs hebben gesteld.”

De aanduiding Sportzomer werkt voor sommige mensen als een rode lap, zegt Borst later telefonisch. „Critici doen alsof we geen nieuws uitzenden, maar we hebben ook veel aandacht besteed aan de schietpartij in Orlando. Volgens mij op een betere manier dan we hadden kunnen doen als redacties nog niet samenwerkten onder de vlag van de Sportzomer.”

En, klopt het?

Borst mailt het onderzoek waaruit hij citeerde. Dat is uitgevoerd door bureau GfK in augustus 2012 onder 1.001 mensen. Daaruit blijkt: 5 miljoen mensen van 13 jaar en ouder luisterden die zomer „wel eens” naar Radio 1. Dat was 1 miljoen mensen meer dan het normale bereik.

Op de vraag in hoeverre men vond dat de Sportzomeruitzendingen op Radio 1 de moeite waard waren, antwoordt 39 procent „zeer de moeite waard”. „Enigszins”, zegt 46 procent. Van de 371 ondervraagde luisteraars trouwens, niet van alle 1.001 geënquêteerden. ‘Enigszins’ is iets anders dan de „buitengewone” waardering van Borst.

Jeroen Smit zegt desgevraagd dat hij circa vijftig reacties heeft gekregen van luisteraars die blij waren dat hij de, in hun ogen, overdaad aan sport op Radio 1 aan de orde had gesteld. Op Twitter reageerden prominente journalisten ook op de ‘hel die Sportzomer heet’, zoals iemand schreef. Jeroen Pauw stelde: „Vanmiddag 15u de vast belangrijke wedstrijd Zwitserland-Albanië. Maar waarom begint de Sportzomer op Radio 1 dan al om 9.30?” Verslaggever Bart Mos van De Telegraaf: „Urenlang oeverloos gelul over voetbal. Over yoghurtconsumptie van een IJslandse speler. Op Radio 1. Al de hele week. Ik haak af. #sportzomer.”

Zendermanager Laurens Borst zegt dat hij weinig kan met die kritiek. „Sommige critici zouden ook het liefst geen muziek horen op Radio 1. Maar dat is zoiets als een krant maken zonder foto’s. Wij maken radio voor een groot en breed publiek.”

Conclusie

Radio 1 wordt goed beluisterd in de vaak ‘nieuwsluwe’ zomer. Dat blijkt ook uit de luistercijfers van het NLO. Misschien niet door prominente Twitteraars, maar wel door veel ‘gewone’ luisteraars. De uitspraak dat de meeste luisteraars de Sportzomer „buitengewoon” waarderen, lijkt echter wat sterk geformuleerd. We beoordelen de uitspraak als grotendeels waar.

    • Jan Benjamin