Colruyt versterkt in België marktpositie

Supermarktketen Colruyt heeft afgelopen jaar in België terrein gewonnen ten opzichte van concurrenten als Delhaize en diens fusiepartner Ahold. Het bedrijf vergrootte in het eind maart afgesloten boekjaar zijn marktaandeel in eigen land met een half punt tot 31,5 procent. Colruyt rapporteerde dinsdag een jaaromzet van 9,1 miljard euro, zo’n 3 procent meer dan in het vorige boekjaar. Onder de streep resteerde 366 miljoen euro, wat neerkomt op een toename met ruim 10 procent, maar dat kwam vooral doordat de winst vorig boekjaar werd gedrukt door een boete van de mededingingsautoriteiten wegens Colruyts betrokkenheid bij verboden prijsafspraken in de jaren 2002 tot 2007. Colruyt zegt maar weinig tekenen van economisch herstel te zien in zijn belangrijkste markten. „Prijsdruk, sterke concurrentie en een aanhoudend moeilijk economisch klimaat blijven de retailmarkt in België en Frankrijk typeren”, aldus het bedrijf. (ANP)