Steeds meer passagiers compenseren CO2-uitstoot

Foto ANP / Lex van Lieshout

Het aantal vliegtuigpassagiers dat de CO2-uitstoot van de eigen vlucht compenseert neemt sterk toe. KLM verwacht voor dit jaar een verdubbeling: 50.000 passagiers in 2016 tegen 25.000 in 2015. Omdat meer passagiers korte vluchten compenseren, stijgt de hoeveelheid gecompenseerde CO2 niet evenredig. KLM verwacht in 2016 een stijging van 50 procent van de hoeveelheid gecompenseerde CO2, naar 28,8 ton CO2.

Het percentage ‘compenseerders´ van het totale aantal KLM-passagiers (28,5 miljoen in 2015) is nog zeer beperkt: 0,09 procent. Het aantal Nederlandse compenseerders is relatief groot: ze vormen de helft van het totale aantal compenserende passagiers, terwijl 25 procent van het totale aantal KLM-passagiers uit Nederland komt.

Dat blijkt uit opgevraagde cijfers over het CO2ZERO-programma van KLM. Sinds 2008 biedt KLM de mogelijkheid om bij het boeken van een ticket de CO2-uitstoot van de vlucht te compenseren. De uitstoot wordt berekend per vlucht en houdt rekening met de gemiddelde bezettingsgraad en het vliegtuigtype van een route. De prijs varieert van 82 cent voor een vlucht naar Manchester tot 15 euro voor een vlucht naar Shanghai of Los Angeles. Een retourvlucht Amsterdam-New York zorgt voor 1.010 kilo CO2 per passagier en kost de passagier € 8,59 aan compensatiekosten.

Met de CO2-bijdragen investeert KLM in houtskoolbranders in Ghana en Kenia. Voor die branders is minder houtskool nodig dan voor traditionele ovens, wat leidt tot minder uitstoot en boskap. Sinds 2008 is ruim 220.000 ton CO2 gecompenseerd via het CO2ZERO-programma. KLM streeft naar een vermindering van 20 procent emissies in 2020, per passagier en ten opzichte van 2011.

Hoeveel CO2 stoot je uit tijdens je vlucht en hoeveel kost het dat te compenseren?

Uitstoot per vlucht en kosten voor compensatie by Billy Gentry

Wereldwijd produceerde de luchtvaart in 2015 770 miljoen ton koolstofdioxide, de belangrijkste oorzaak van klimaatverandering. Daarmee is de luchtvaart verantwoordelijk voor circa 2 procent van de totale CO2-emissie. De wereldwijde luchtvaartindustrie (maatschappijen, vliegvelden, fabrikanten van vliegtuigen en onderdelen) komt nu zelf met maatregelen.

Alle inspanningen zijn nu gericht op een CO2-compensatieplan dat eind september door VN-luchtvaartorganisatie ICAO moet worden aangenomen. Daarnaast werkt de industrie aan zuiniger vliegtuigen, biobrandstof en logistieke verbeteringen om brandstof te besparen. De maatregelen kunnen de verwachte groei van de luchtvaart in de komende decennia waarschijnlijk niet compenseren.

Hoe compenseren luchtvaartmaatschappijen milieuvervuiling? Lees het hier
    • Mark Duursma