Spannend, voor één keer

Spelletjes Met de zomer in aantocht test NRC bordspellen voor bungalow, Airbnb of tent. Vandaag: een bordspel als een computergame.

Bordspel T.I.M.E. Stories Beeld Fotodienst NRC

Hoeveel is een ervaring waard? Die vraag spookt door ons hoofd als we de pionnen opbergen en het speelbord dichtvouwden. Twee lange avonden heeft het spel T.I.M.E. Stories ons meegezogen in een vreemde wereld. Het was geweldig. Betoverend. En tegelijkertijd weten we zeker: dit spel gaan we dus nooit weer spelen.

Dit is een vreemd besef. Een mooi bordspel is een investering, normaal gesproken. Je schaft het aan, leert het kennen, speelt het grijs en haalt het jaren later nog eens tevoorschijn.

T.I.M.E. Stories is anders. T.I.M.E. Stories is uit te spelen als een computergame. Of beter nog: als een escape room, een spel waar je al puzzelend uit een ruimte probeert te ontsnappen. Reuzespannend, voor één keer. Daarna is het mysterie vervlogen.

In T.I.M.E. Stories vormen maximaal vier spelers een team van tijdreizigers dat naar het verleden wordt gestuurd om weeffouten in de tijdlijn te hechten. Spelers moeten samenwerken om te winnen.

Ons speelgroepje gaat volledig in het spel op, ook door de prachtige tekeningen en mooie (Engelse) omschrijvingen van ruimtes en personages op speelkaarten. We lezen alle dialogen voor. We denken hardop, delen aanwijzingen en maken aantekening. We zijn euforisch bij een grote onthulling, die te groot is om hier te verklappen.

En dan, vele uren, discussies en biertjes later, is het klaar. Het spel is verslagen, voor altijd. We weten te veel om hier ooit nog terug te keren.

De uitgever speelt daar handig op in: er zijn verschillende scenario’s te koop. Het scenario in de basisdoos (à 45 euro) speelt zich af in een Frans gesticht in 1921. Extra scenario’s, die bijvoorbeeld spelen in de tijd van de Oude Egyptenaren, zijn te koop voor 25 euro.

Zijn die verhalen en avonturen het waard? Wij vinden van wel.