Proef met zelfrijdende trein op Betuweroute

DB Cargo voert de test uit, die door ProRail wordt voorbereid. Op zijn vroegst vindt de test dit najaar plaats.

De Betuweroute ter hoogte van Giessen-Oudekerk in de Alblasserwaard Foto Robert Vos / ANP

De Duitse spoorvervoerder DB Cargo gaat op de Nederlandse Betuweroute een test uitvoeren met een zelfrijdende trein. De Nederlandse spoorbeheerder ProRail gaat de test voorbereiden, zo bevestigen woordvoerders van beide bedrijven aan NRC.

De machinist verdwijnt in eerste instantie nog niet uit de cabine en de locomotieven die gebruikt worden zijn degene die DB Cargo nu ook op de Betuweroute inzet. “Je kan het vergelijken met een automatische piloot in een vliegtuig,” zegt een woordvoerder van DB Cargo over het systeem dat gebruikt gaat worden.

Reden om voor de Betuweroute te kiezen is onder meer het feit dat het spoor daar met het ERTMS-veiligheidssysteem is uitgerust. “Dat is een belangrijke voorwaarde,” aldus de woordvoerder van DB Cargo.

Wanneer de test plaats moet hebben is nog niet precies bekend, maar de woordvoerder schat dat het in november kan zijn. Een woordvoerder van ProRail geeft “na de zomer” als tijdsaanduiding aan:

“Ergens in 2017 is ook de na de zomer. We zijn nu bezig te kijken onder welke voorwaarden de test plaats kan vinden. Op niet afgesloten treinspoor - met ander verkeer - is zo’n test niet eerder gedaan.”

Zelfrijdende metro’s

Er bestaat al spoorvervoer waarbij helemaal geen bestuurder nodig is, met name op metrolijnen, bijvoorbeeld in Kopenhagen en enkele lijnen in Londen, Barcelona en Parijs. Ook verschillende spoorlijnen in de VS, vooral voor vervoer tussen terminals op luchthavens of naar luchthavens toe, rijden zonder bestuurder.

Twee weken terug zei topman Rüdiger Grube van Deutsche Bahn in Duitse media te verwachten binnen vijf tot zeven jaar een deel van het Duitse spoornetwerk te kunnen voorzien van treinen zonder machinist:

“Geautomatiseerd rijden op een complex spoornetwerk met snelle en langzame passagierstreinen en goederentreinen is moeilijker dan op een metrosysteem, maar het is mogelijk.”

    • Joram Bolle