Weinig vrouwen met technische opleiding werken in de techniek

29 procent van de technisch opgeleide vrouwen en 47 procent van de mannen werkt in de techniek.

Studente geeft minister Jet Bussemaker uitleg over het programmeren van een Lego wagentje. Foto Vincent Jannink/ANP

Ruim tweederde (71 procent) van de vrouwen die een technische opleiding heeft gedaan, gaat uiteindelijk niet in de techniek aan de slag. Dat blijkt uit een rapport dat statistiekbureau CBS vandaag gepubliceerd heeft. Van de technisch geschoolde mannen gaat bijna de helft (47 procent) in de techniek werken.

Aandeel technische studenten gedaald

Ten opzichte van 2005 is het percentage hoogopgeleiden tussen de 25 en 35 jaar oud met een technische opleiding van 12 naar 9 procent gedaald. Hoewel het percentage jongens dat een technische studie gaat doen sinds 2005 van 20 naar 16 procent daalde, bleef het percentage meisjes dat voor een technische opleiding kiest met 4 procent nagenoeg gelijk.

Wel is de populariteit van de technische profielen op de middelbare school gestegen. Absoluut gezien is zowel het aantal jongens als meisjes dat een technische opleiding gaat volgen de afgelopen jaren gestegen.

Nederland blijft achter op Europese landen

In vergelijking met andere EU-lidstaten rondden in Nederland weinig jongeren een technische studie af in 2014: slechts 8 procent. Alleen in Luxemburg ligt dit percentage lager. In Duitsland behaalde 20 procent van de jongeren een technisch diploma.

Niet alleen in Nederland volgen minder minder vrouwen dan mannen een technische studie. Toch zit Nederland ook hier in de Europese achterhoede: slechts 3 procent van de gediplomeerde Nederlandse vrouwen had een technisch diploma in 2014. Roemenië is met 13 procent technisch opgeleide vrouwen de Europese koploper.

Technische opleidingen

Onder een technische opleiding wordt een opleiding in de techniek, industrie en bouwkunde verstaan, zoals bouwkunde, elektrotechniek, levensmiddelentechnologie enzovoorts. Het CBS volgt de classificatie van de ISCED, de internationale onderwijsindeling van UNESCO.

    • Floortje Rawee