Lidl begint Nederlandse webshop, maar bezorgt nog geen etenswaren aan huis

Prijsvechter Lidl opent een webshop die is gericht op Nederland. Dat heeft Lidl maandag bekendgemaakt. De Duitse supermarktketen gaat in eerste instantie niet-etenswaren online aanbieden, die vervolgens thuis worden bezorgd. In de toekomst gaat Lidl het aanbod in etappes uitbreiden.

De supermarktketen gaat onder meer keukengerei, mode en textiel, klusartikelen, woonaccessoires, tuinbenodigdheden en sportspullen online verkopen. Voor 2,99 euro worden producten thuisbezorgd. Het plan is om in de toekomst ook andere producten te gaan verkopen, zoals wijn, zo bevestigde een woordvoerder tegen persbureau ANP.

Webshops zijn in toenemende mate van belang voor supermarkten. Zo nam Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, in 2012 de onlinegigant Bol.com over. Albert Heijn heeft zelf ook een webshop en bezorgt boodschappen thuis. Ook supermarktketen Plus doet hieraan mee: 160 lokale filialen hebben een onlinebezorgdienst. Jumbo biedt via zijn webshop een boodschappen-ophaalservice aan.

De supermarktketens krijgen concurrentie van bezorgdiensten als HelloFresh, die op abonnementsbasis maaltijdboxen met ingrediënten en recepten bezorgen. De multinational HelloFresh is in rap tempo gegroeid en is inmiddels marktleider in het bezorgen van maaltijdboxen. (NRC)