Mannenmode in de survivalstand

De mannenmode zit in het slop, bewees de afgelopen mannenmodeweek. Een schaars hoogtepunt was de show van Versace.

Jarenlang gold mannenmode als de grote hoop van de mode-industrie. De verkoop van mannenkleding steeg sneller dan die van vrouwenmode, en qua stijl en durf was de man bezig met een inhaalslag. Londen en New York startten in respectievelijk 2012 en 2015 met een speciale mannenmodeweek.

Maar de tijd van euforie is voorbij, zo werd de afgelopen dagen duidelijk tijdens de mannenmodeweek in Milaan, een van de oudste mannenmodeweken. De ongebreidelde groei in de luxe-industrie is gestopt, en steeds meer merken beginnen zich af te vragen of het gescheiden laten zien van mannen- en vrouwenmode wel zinvol is. Bottega Veneta showt de mannencollectie voor voorjaar 2017 in september samen met de damescollectie. Pakkenmerk Brioni benoemde een nieuwe creatief directeur, de voormalig inkoper van de luxe onlineshop voor vrouwen, maar die zal zijn eerste collectie laten zien tijdens tde haute-coutureweek in Parijs. Calvin Klein ontsloeg ontwerper Italo Zuchelli: geen show. Bij Zegna ging Stefano Pilati weg, die experimenteerde met een couturebenadering voor mannen. Zijn opvolger is benoemd, maar er was geen Zegna-show. Ook Roberto Cavalli en Corneliani showden dit seizoen niet.

Er bleef genoeg over om drie dagen mee te vullen, en de organisatie had zijn best gedaan jonge talent uit te nodigen, maar er was opmerkelijk weinig gevoel van urgentie in Milaan.

Een van de weinige echte hoogtepunten was de show van Versace. Een ode aan Chicago, op muziek van Prince. Prince, een vriend van Donatella Versace, kwam hier en daar terug in de collectie: een paarse outfit hier, een blouse met een kanton jabot daar. Het geheel was een geraffineerde mengeling van sportkleren en geklede mode, in fraaie, opmerkelijk winterse tinten, waarbij vooral achter de modellen aanwakkerende nylon parka’s eyecatchers waren.

Nylon speelde ook een grote rol in de show van Prada. Bij Prada lopen al jaren heel veel vrouwelijke modellen mee, en sinds vorig jaar heet de show officieel mannen- en vrouwenshow.

Het gaat niet zo goed met Prada en dat was te merken: voordat het de zaal in kon, werd het publiek langs een geurpresentatie geleid, een ongekend commercieel gebaar voor het eigenzinnige modehuis. De modellen zagen eruit alsof ze op survival gingen: sportieve, stoere kleren, vaak van nylon, met platte schoenen, de rug gevuld met een flinke rugzak, dekens, jassen, extra schoenen. De metafoor drong zich vanzelf op: mode in de survivalstand.

De vrolijkste show was die van Gucci. Knotsgekke, speelse, wonderlijke combinaties liet ontwerper Alessandro Michele zien, een mengeling van sportkleren, retropakken en kleren die afkomstig leken uit het begin van de vorige eeuw of eerder. Het was alsof er een greep was gedaan in een heel grote verkleedkist, vol liefdevol handwerk. Grote rol in de show speelden regenjassen en zuidwesters; het natte weer houdt de gemoederen bezig in de mode, of zou al die regenkleding ook een metafoor zijn?

Gucci’s show is in anderhalf jaar uitgegroeid tot de belangrijkste van de Milanese mannenweek. Maar dit was de laatste. Met ingang van 2017 zullen ook bij Gucci mannen- en vrouwencollecties gezamenlijk worden geshowd - tijdens de vrouwenmodeweek.

    • Milou van Rossum