Facebookpagina’s voor duizenden euro’s doorverkocht

Sociale media Jonge jongens verdienen snel veel geld met het opkopen en verkopen van pagina’s.

Illustratie Aron Vellekoop Leon

Illustratie Aron Vellekoop Leon

Op internet is een levendige handel gaande in Nederlandse Facebookpagina’s. Pagina’s met veel likes worden door handelaren voor weinig geld opgekocht en soms voor duizenden euro’s doorverkocht en gebruikt als advertentiefuik. Ook Instagram- en Twitterpagina’s worden verhandeld, maar Facebookpagina’s zijn het populairst.

Er zijn naar schatting zo’n honderd handelaren actief – vooral jonge mannen. Zij vragen tussen enkele tientjes en een paar duizend euro voor een actieve pagina met duizenden likes. Dat blijkt uit gesprekken die NRC hield met vijf van dit soort ‘Facebookdealers’.

De handel betreft de zakelijke pagina’s van Facebook, worden gebruikt voor bedrijven of groepen Nederlanders die een hobby delen. Er zijn in Nederland duizenden van dit soort pagina’s met soms honderdduizenden likes – en dat is potentieel interessant voor adverteerders.

Lees ook het volledige verhaal over de paginaverkoop: Pssst. Facebookpaginaatje kopen?

De ‘dealers’ benaderen beheerders van actieve pagina’s via privéberichten en verkopen beheerrechten van de pagina door aan bedrijven, die vervolgens de pagina gebruiken om voor hun product reclame te maken. Ook worden pagina’s door ondernemers gebruikt om door te linken naar websites die vol staan met advertenties. Handelaren gebruiken online marktplaatssites zoals sitedeals.nl om Facebookpagina’s die te koop zijn aan te bieden. Verschillende beheerders van grote Facebookpagina’s zoals Taalvoutjes of Slechte Grap zeggen door handelaren benaderd te zijn of ze interesse hebben in een verkoop van hun pagina.

De praktijken gaan in tegen de gebruikersvoorwaarden van Facebook. „Het mag niet en als we erachter komen dat dit gebeurt, dan treden we op door de pagina te verwijderen”, zegt een woordvoerder van Facebook. Zij weet niet hoe vaak verkopen gebeurt. Handelaren hebben niet de indruk dat Facebook zo streng is. ,,Ik heb ze nog nooit gesproken, nog nooit iets gehoord’’, zegt één van hen. ,,Het is voor Facebook niet te overzien.’’

    • Lineke Nieber
    • Kim Bos