Recensie

Een computergame rond muziek van Morton Feldman

None

Sommige bezoekers die maandagavond naar Theater Bellevue in Amsterdam waren afgereisd, hadden erop gerekend dat een filmopera zou worden vertoond. Maar tijdens de presentatie van The Transmigration of Morton F. kregen ze niet iets te zien met een kop en een staart. Het is een belevingsstuk, een computergame rond muziek van Morton Feldman en de door hem geïnspireerde componiste Anat Spiegel. Het past in het voornemen van het Holland Festival om digitale kunst een plaats te geven in zijn programmering. Vorig jaar bracht het festival de eerste ‘interactieve liedcyclus’: The Book of Sand van Michel van der Aa.

Of Transmigration echt een spel is, kun je je afvragen. Het gaat over een stemkunstenares Joan La Barbara, die zichzelf speelt, en in een jongetje de reïncarnatie van Feldman herkent . Ze volgt het jongetje en belandt onder meer op een begraafplaats. De scènes bieden surrealistische droomwerelden die aan David Lynch doen denken. Om die te zien moet je het jongetje volgen, als in een game.

Bijzonder zijn de beelden opgenomen in het voormalig zwemparadijs Tropicana in Rotterdam. Er wordt gedanst. Door de techniek kun je als het ware tussen de dansers doorkruipen: dit smaakt naar meer. Maar het spel-element voegt nog weinig het toe: het gaat slechts om intermezzo’s tussen de scènes. Een andere zwakte is dat de op zich heel intrigerende beelden soms willekeurig boven de muziek gezet lijken. Zowel aan vorm en inhoud kan nog worden geschaafd, maar technisch en muzikaal is het zeer overtuigend.

    • Merlijn Kerkhof