Zo schatte The New York Times Orlando in

The New York Times laat met een gifje en hoe zij de aanslag in Orlando continu anders interpreteerden.

De aanslag in Orlando was voor The New York Times niet meteen groot nieuws. Foto: Phelan M. Ebenhack / AP

Het is voor journalisten één van de moeilijkste beslissingen bij het selecteren van nieuws: hoe prominent en uitgebreid brengen we het nieuwsbericht? Vaak moeten de omvang en impact van een gebeurtenis zich nog ontvouwen.

In een gifje, kort voor Graphics Interchange Format, over de terroristische aanslag in Orlando, laat The New York Times zien hoe de plaats van een grote gebeurtenis in het nieuws continu aan verandering onderhevig is.

Het gifje op de website van The New York Times:

Het gifje laat zien hoe een gebeurtenis als Orlando wat betreft de omvang, toedracht en impact steeds opnieuw wordt beoordeeld. Zo wordt duidelijk dat The New York Times het incident in eerste instantie niet als groot nieuws beoordeelde. Ian Fisher, weekendredacteur van de krant:

“Die dag stond plaatsvervangend weekendchef Julie Bloom aan het roer. Zij was een van de weinigen op de redactie toen het nieuws binnenkwam. In eerste instantie publiceerde zij het nieuws in een klein bericht op de middenkolom. Daarna werd het het hoofdverhaal op de site, vervolgens kreeg het een grote kop en een foto.”

Steve Kenny, eindredacteur van de krant, zegt dat al vrij snel duidelijk was dat het ging om belangrijk nieuws, maar dat het wel acht uur duurde voordat de omvang van het drama bekend werd gemaakt:

“Het verhaal ging van één kolom naar het hoofdverhaal (..), nadat de politie aankondigde dat “ongeveer twintig” mensen waren gedood en 42 mensen gewond waren geraakt. Dit bleef enkele uren zo. We hadden nog steeds maar één verhaal. (..) Rond de middag wisten we dat er vijftig mensen waren gedood en stond de hele homepage in het teken van de aanslag.”

    • Etienne Verschuren