Even balans zoeken en hop daar ga je

Scholieren schieten dit voorjaar de straat over op hoverboards. Niet goedkoop en ook niet altijd veilig. Wel leuk. „Ik kan pirouettes maken.”

Skelters waren hét vervoersmiddel van de jeugd, eind jaren ’90. Maar toen de inline skates populair werden, verdwenen de skelters. Inline skates werden op hun beurt ingeruild voor skateboards, en later longboards. Vorig jaar wemelde het van de space scooters, een combinatie van een skateboard en stepje.

Dit jaar ontwikkelde zich weer een nieuwe rage op het schoolplein: het hoverboard. Een zelfbalancerend skateboard met ingebouwde motor. Het lijkt qua design wat op de Segway, alleen dan zonder stuur. Het grootste verschil tussen het hoverboard en alle eerdere schoolpleintrends? De prijs. Voor het goedkoopste hoverboard leg je al snel driehonderd euro neer.

Ondanks de prijs zijn het niet alleen kinderen uit welgestelde gezinnen die rond rijden op het hoverboard. „Er komen hier mensen uit alle lagen van de bevolking”, zegt John Hoogland van Epine in Papendrecht. Hij verkoopt de hoverboards zowel online als in de winkel. „Veel ouders laten hun kind meebetalen. Vaak komen ze hier binnen met een gevulde spaarpot onder de arm.”

Sylvana (13) uit Alblasserdam had geluk. Zij kreeg haar hoverboard deze winter cadeau van haar vader. Al ging dat niet vanzelf. „Hij vond het eerst te gevaarlijk voor mij, maar ik bleef gewoon net zo lang smeken tot hij overtuigd was.”

Het strakke design en de paars flikkerende lampjes geven de gemotoriseerde tweewieler een futuristisch uiterlijk. Afhankelijk van het merk kan het hoverboard een snelheid van vijftien tot twintig kilometer per uur halen.

Bochten even oefenen

Toch is het makkelijk te besturen volgens de scholiere. „Maximaal vijf minuten en dan heb je het onder de knie.” Ze geeft direct een demonstratie. „Je stapt op het board, eerst je ene voet, dan de andere. Even een moment je balans zoeken en dan licht naar voren leunen. En hop, daar ga je. Remmen doe je door het gewicht naar je hak te verplaatsen. Alleen de bochten „moet je even oefenen”, zegt Sylvana terwijl ze op volle snelheid over de stoep schiet. „Kijk, ik kan zelfs pirouettes maken.”

Het hoverboard kan met een opgeladen batterij zo’n 13 kilometer afleggen, maar Sylvana rijdt alleen in de tuin en in haar eigen straat. „Als de politie mij ziet heb ik een probleem”. Het is in Nederland sinds vorig jaar verboden op de openbare weg te rijden met een hoverboard. Word je door de politie betrapt riskeer je een boete tot 180 euro en kan het board in beslag genomen worden.

De veiligheid van het speelgoed staat al ter discussie sinds er vorig jaar filmpjes op internet verschenen waarin hoverboards spontaan in brand vlogen. Volgens Hoogland is dat te wijten aan de snelle opmars van het product. Nadat popidolen als Justin Bieber filmpjes postten waarin ze zich voortbewogen op de tweewielers, nam de vraag enorm toe. „Iedereen wilde profiteren van de trend, waardoor er veel onbetrouwbare producten op de markt verschenen” legt de retailer uit. Ook hij kreeg regelmatig klanten in de winkel met doorgebrande accu’s van hun goedkope in (buitenlandse) internetwinkels aangeschafte boards.

„Het probleem heeft zich inmiddels vanzelf opgelost”, aldus Hoogland. „De onbekende merken worden bijna nergens meer verkocht. Op internet zijn her en der nog wel van die goedkope aanbieders te vinden, maar de meeste klanten in mijn winkel willen gewoon zeker zijn van de veiligheid. Daar betalen ze graag wat meer voor.” De prijzen in de winkel van Hoogland lopen uiteen van driehonderd tot vijfhonderd euro. „Maar die duurdere kunnen wel door de modder rijden en je kunt er je muziek op aansluiten.”

Sylvana denkt niet dat ze over een jaar alweer is uitgekeken op het speelgoed dat door haar ‘Oxboard’ en door Hoogland ‘Smartwheelz’ wordt genoemd, maar op internet ook wordt aangeduid als ‘Swagway’ ‘Smart Balance Board’ en ‘Airboard’. „Het verveelt nooit.” Al hoopt ze wel dat het verbod binnenkort ingetrokken wordt, zodat ze overal rond kan rijden. „De jeugd van nu is lui”, aldus de dertienjarige. „Ik doe er op school acht minuten over om naar het andere lesgebouw te komen. Hoe fijn zou het zijn als iedereen gewoon op een hoverboard zou rijden. Dan ben je toch veel sneller in de les?!”

Hoogland is het met haar eens. „De regelgeving loopt gewoon achter op de techniek. Dit is de toekomst. Lopen? Dat is ‘uit’.”

    • Marlie van Zoggel foto’s Bastiaan Heus