Brieven

Hoger loon voor de politie

Het artikel Zo praat de agent over Typhoon (NRC, 11 juni) geeft een uitstekend inkijkje in de politiewereld. Het geeft ook een glimp van het onderliggende probleem: dat er ieder jaar agenten worden aangenomen die ongeschikt voor de functie zijn. En dat komt weer voort uit een groot Haags taboe: politieagenten een uitstekend salaris bieden voor hun zeer zware werk.

Pedofielen

Heus niet altijd dader

Ik was blij verrast toen ik afgelopen woensdag 15 juni Leven op de rem las, over Ben.

Blij dat er ruimte is in de krant voor zo’n genuanceerd stuk. Blij dat Ben (veertiger en pedofiel) zijn verhaal kon vertellen geïllustreerd met stripplaatjes, in plaats van fakkels en hooivorken.

Wat pedofielen in Nederland van het stuk vonden weet ik niet, maar ik denk dat ze in ieder geval blij waren dat er in de media eindelijk eens aandacht is voor het (nooit gemaakte) onderscheid tussen een pedofiel en een kindermisbruiker.

Een zedendelict gericht op kinderen wordt volgens de standaardgedachte in de media gepleegd door een ‘pedofiel’, wat klakkeloos door de samenleving wordt overgenomen.

En daarom zal de gemiddelde pedofiel in Nederland op dit moment niet uit de kast kunnen komen zonder sociale zelfmoord te plegen.

Men blijft hopen dat wij, de psychologen, ze zullen kunnen genezen. Het antwoord: dat kan niet.

Ik hoop dus dat er de komende tijd nog veel meer ruimte zal komen voor deze ruimdenkendheid. Dat men zal inzien dat een pedofiel niet per definitie een dader is, maar eerder een slachtoffer die moet leven met een levenslange beperking.

Dat het Amerikaanse ‘don't ask, don't tell’-principe kindermisbruik niet zal doen afnemen.

En dat het op dit vlak wel een onsje meer mag zijn met die typisch Nederlandse tolerantie.

Marieke Rotman

KLM en Easyjet

Zo bijt je in je eigen staart

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is een ‘blauwe’ club. Dat heeft het drama rond de ondergang van Martinair wel bewezen.

Easyjet is een directe concurrent van de KLM. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers is in staat gebleken de Nederlandse Easyjet-vliegers, die gestationeerd zijn op Schiphol, over te halen lid te worden van de VNV.

Een voet tussen de deur bij een prijsvechter (NRC 13 juni).

De arbeidsvoorwaarden van de Easyjet-vliegers zijn voor hen van secundair belang.

Belangrijker is dat de KLM in het prijsvechtergeweld overleeft. Dat de KLM-vlieger zijn riante arbeidsvoorwaarden kan behouden.

Dat Easyjet weggewerkt wordt van Schiphol is het ultieme doel.

Weg werkgelegenheid, ook voor deze vliegers. En daar heb je dan je contributie voor betaald.

Diegene die hebben gestaakt, wordt door de VNV een wortel voorgehouden.

Toehappen vind ik verder prima, maar de vraag is of je niet in je eigen staart bijt.

R. de Vries Gezagvoerder B787

    • Jan Tolsma
    • R. de Vries
    • Marieke Rotman