Longreads

Is Netflix een kaartenhuis dat op instorten staat?

Netflix is ongekend populair, maar kan het overleven in de wereld van online-streaming die het zelf creëerde?

Scène uit de populaire Netflix serie House of Cards Foto Nathaniel E. Bell, AP Photo/Netflix

“Netflix ’n chill” is een begrip, ook in de Nederlandse taal (als verkapte benaming voor een intiem avondje). In Amsterdam wordt er zelfs een festival aan gewijd: in augustus vindt het “netflix ’n chill” festival plaats (dat volgens de organisatie echt alleen bedoeld is om gezellig films te kijken). Steeds vaker hoor je “even een avondje Netflixen” in plaats van “een film kijken”. De Amerikaanse streamingdienst, die in 2013 beschikbaar werd in Nederland, is ongekend populair.

Wereldwijd heeft Netflix meer dan 81 miljoen abonnees en de dienst is beschikbaar in 130 landen. De enorme groei van Netflix heeft de televisiemarkt ingrijpend veranderd. Door Netflix maakt het steeds minder uit wanneer films en series uitgezonden worden, want abonnees kunnen ze toch op elk gewenst moment online bekijken. Waarom naar de bioscoop gaan als een film een paar maanden later via je Netflixaccount te bekijken is? En wat is het nut van cliffhangers als bingewatchers na vijftien seconde automatisch de volgende aflevering bekijken?

Toch is er, ondanks Netflix’ populariteit, reden voor het bedrijf om te vrezen voor de toekomst, zo schrijft Joe Nocera in een long-read in The New York Times.

Ontembaar monster?

Dat Netflix de nieuwe wereld van online televisie zelf heeft gecreëerd, betekent niet dat het bedrijf de meest dominante speler op de markt kan blijven. In de beginjaren van Netflix als streamingbedrijf stonden televisie- en filmmakers nog te springen om samen te werken. Het online beschikbaar maken van hun programma’s zou de bekendheid en kijkcijfers immers ten goede kunnen komen. Omdat streaming nieuw en relatief onbekend was, kon Netflix films en series voor relatief weinig geld uitzenden.

Die tijd is echter voorbij, en zelfs voormalig bondgenoten van Netflix keren het bedrijf de rug toe. Waar entertainmentbedrijven Netflix in de beginjaren als ideale partner zagen, wordt het bedrijf nu steeds vaker gezien als een bedreiging voor de gevestigde orde binnen de entertainmentindustrie. Zo worden (voormalig) partners steeds minder happig hun producten voor de lage prijzen van weleer aan Netflix te verkopen, en televisiezenders als HBO zijn eigen streamingdiensten begonnen.

Media- en technologieanalist Richard Greenfield waarschuwde vijf jaar geleden al dat “netwerken niet met Netflix in zee moeten gaan, omdat ze een monster zouden creëren dat hun eigen toekomst in gevaar zou brengen.”

Wat is de toekomst van Netflix? Wordt het het monster dat Greenfield voorspelde?

Lees hier de hele longread Can Netflix survive in the new world it created? (leestijd 33 minuten, 6.700 woorden )

    • Floortje Rawee