Straks staat R2-D2 in je keuken

Door de augmented reality van de start-up Magic Leap lopen de Starwarshelden door de ‘echte’ wereld.

Scène uit de SF-film Star Wars Episode VI: Return of the Jedi (1983) . Kippa

Fictiefiguren R2-D2 en C-3PO uit Star Wars als een soort hologram in je eigen huiskamer. In de toekomst is het mogelijk, als we de start-up Magic Leap moeten geloven. Het technologiebedrijf kondigt namelijk een partnerschap aan met de beroemde filmproducent Lucasfilm.

Samen hebben ze een nieuwe studio opgericht, waar ze werken aan “experimentele verhaalmomenten”. In een video wordt vast een voorproefje gegeven van wat er mogelijk is.

Magic Leap is een geheimzinnige Amerikaanse start-up, opgericht in 2011. Het heeft nog altijd geen echt product op de markt gebracht, toch is het bedrijf wereldberoemd. De start-up, die zetelt in een kantoorpark in een voorstad van Florida, is namelijk al meer dan vier miljard dollar waard. Bedrijven als Google, chipmaker Qualcomm, de Chinese internetreus Alibaba en filmstudio Warner Brothers investeren in Magic Leap.

Mixed reality

Het bedrijf werkt aan ‘augmented reality’, of zoals ze het zelf noemen ‘mixed reality’. Magic Leap projecteert digitale beelden, vooralsnog in donkere omgevingen. Dromen met je ogen open, daar wordt de techniek mee vergeleken. Mogelijk ontwikkelen de ondernemers een bril, maar daar laten ze zich nog niet over uit.

Hoe lang het duurt voordat C-3PO echt bij mensen door de keuken wandelt, maken Lucasfilm en Magic Leap niet bekend. “We willen dat mensen in onze verhalen kunnen stappen en dat de verhalen reageren op de kijkers”, zegt een woordvoerder van Lucasfilm in een statement. Volgens hem naderen we een heel nieuw tijdperk van verhalen vertellen.

Het is zeldzaam dat Magic Leap voorproefjes weggeeft over de technologie. Technologietijdschrift WIRED mocht eerder toch bij de ondernemers langs en maakte dit item:

    • Liza van Lonkhuyzen