‘Klacht tegen curatoren over verkoop merknaam V&D’

CoolCat-oprichter Roland Kahn kocht de merkrechten, maar ondernemer Richard Otto zegt buiten de biedingsprocedure gehouden te zijn.

Foto Jerry Lampen / ANP

Niet alle potentiële gegadigden leggen zich er bij neer dat de merkrechten van V&D verkocht zijn aan een holding van onder meer CoolCat-oprichter Roland Kahn. Mediaondernemer Richard Otto zegt een klacht over het verkoopproces ingediend te hebben tegen de curatoren bij de rechtbank in Amsterdam, zo bevestigt hij aan NRC.

De kern van zijn klacht is dat ook hij, samen met Marc Vroom, achterkleinkind van een van de V&D-oprichters, interesse had in het overnemen van de merknaam V&D. De curatoren zouden hem echter nooit in de gelegenheid gesteld hebben een bod uit te brengen. Otto, ook medeschrijver van een boek over V&D:

“In maart heb ik een mail gestuurd naar de woordvoerder waarin ik onze interesse kenbaar maakte, maar daar is nooit op gereageerd. Pas in mei kreeg ik, toen ik de curatoren direct mailde, te horen dat er al onderhandelingen bezig waren. Ook toen is nooit gevraagd of we met een bod wilden komen.”

Lees ook over de verkoop van de naam aan Kahn: Het merk V&D gaat online verder

Edwin van Wijk, woordvoerder van de curatoren, bevestigt dat Otto een mail gestuurd heeft: “Maar dat was maar een kort mailtje, waarin geen bedragen werden genoemd en geen plan werd omschreven. Wij hebben uit de honderden e-mails een selectie gemaakt van de in onze ogen meest serieuze kandidaten.”

Otto begrijpt niets van die redenering: “Het is niet de taak van de curatoren om zelf te beslissen wie zij serieus vinden of niet. Ze moeten het hoogste bedrag binnenhalen voor de schuldeisers. Daarnaast ga ik toch geen bedrag noemen in een eerste mailtje? Zo werkt het niet. Je gaat een kop koffie drinken met elkaar, hoort elkaar aan en probeert er dan wellicht uit te komen.”

Meerdere merken

Voor de merkrechten is door de holding van Kahn aanzienlijk meer betaald dan de honderdduizenden euro’s die Otto ervoor over zou hebben gehad, zegt Van Wijk. Otto vindt dat appels met peren vergelijken: “Wij hadden alleen interesse in de naam V&D. En het bedrag had in een biedingsprocedure op kunnen lopen.” Kahn heeft onder meer ook de merknamen Soho, Prijzencircus en Schoolcampus gekocht.

Vorige week werd bekend dat Kahn, na zijn mislukte overname van het failliete V&D, gaat proberen in samenwerking met zakenpartner Jacob Scheffers en voormalig HEMA-baas Ronald van Zetten de naam V&D in ieder geval in de vorm van een webshop terug te laten keren. Zij bereikten overeenstemming met de curatoren om de merknaam te mogen gebruiken. Later willen ze wellicht ook weer fysieke winkels openen.

De rechtbank Amsterdam zegt in een reactie nog niks te weten over een klacht van Otto. Volgens Otto is de klacht donderdag aangetekend verstuurd en waarschijnlijk nog niet binnen bij de rechtbank.

    • Joram Bolle