De vraag is niet of de weg er komt maar hoe

Binnenkort valt het besluit over de aanleg van de A16 Rotterdam. Het verzet probeert nog wat aanpassingen binnen te halen.

Ochtendspits op de A20 Foto Lex van Lieshout

Wie vanuit het zuiden over de Van Brienenoordbrug Rotterdam binnenrijdt, bevindt zich op een doodlopende weg. Enkele kilometers verderop, bij Terbregge, stopt de A16 abrupt. Een scherpe bocht linksaf richting centrum, Hoek van Holland en Den Haag, of een scherpe bocht naar rechts richting Capelle, Gouda en Utrecht, meer smaken zijn er niet.

Vanaf 2023 kunnen automobilisten op dat punt rechtdoor. Binnen drie weken neemt minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) daarover een besluit. De vraag is niet of de snelweg aan de noordrand van de stad er komt, maar hoe.

Omwonenden zijn verenigd in de actiegroep Saldo010, die volgende week donderdag in Den Haag een petitie aanbiedt aan leden van de Tweede Kamer. Ze hopen de plannen nog te kunnen beïnvloeden.

Het nieuwe traject is een bypass voor de dichtslibbende A20 tussen de knooppunten Terbregseplein en Kleinpolderplein. Dit deel van de ringweg staat stijf bovenaan de nationale toptien files. Ook op de lokale sluipwegen staat het vaak vast.

Als het op de A20 rustiger wordt, is dat goed nieuws voor bewoners van Overschie, Blijdorp, het Liskwartier en Hillegersberg-Zuid. In Hillegersberg-Noord en Ommoord zijn ze minder blij. Vanaf het Terbregseplein komt een viaduct over de President Rooseveltweg te liggen, vlak langs de Ommoordse bloemen- en rozenbuurt, waarna de weg in een tunnel onder de Rotte verdwijnt. Vervolgens gaat hij door een landtunnel door het Lage Bergse Bos, om af te buigen richting de Doenkade langs het vliegveld, waar hij aansluit op de A13. Daar zijn de ingrepen minder zwaar.

In politiek opzicht lijkt de aanleg een gepasseerd station. Eind vorig jaar ging Rotterdam akkoord, nadat de stad met Den Haag afspraken had gemaakt om de weg beter in te passen in de omgeving. De belangrijkste daarvan was om de tunnel door het Bergse Bos verdiept aan te leggen, waardoor hij niet acht, maar vier meter boven de grond uitsteekt. De bovenkant blijft ‘groen’ en gaat deel uit maken van een ‘heuvellandschap’ dat in het recreatiegebied wordt gecreëerd. Ook komt er extra stil asfalt. Rotterdam en regio hebben 100 miljoen euro neergelegd voor de aanvullende maatregelen.

Door de Rotterdamse instemming is het ook in Den Haag einde discussie. Alleen bij de oppositie zijn nog critici van het project A16 Rotterdam te vinden. Met name die hoopt Saldo010 in beweging te krijgen, aldus woordvoerder Christa Glasbergen. „We hopen dat de Tweede Kamer de minister vraagt om de voorstellen van de bewoners alsnog serieus onderzoekt.”

Bij de komst van de weg heeft ook Saldo010 zich neergelegd. Glasbergen: „Vlak voor het besluit willen wij toch nog iets van onze wensen proberen binnen te halen.”

Vooral minder geluidsoverlast voor Ommoord en een echte, dus ondergrondse tunnel onder het Bergse Bos staan op het verlanglijstje.

Mocht het beroep op de politiek tevergeefs zijn, dan rest nog bezwaar maken bij de Raad van State. Die keurt de plannen alleen af als er wettelijke normen worden overschreden of als er procedurele fouten zijn gemaakt. „De raad heeft de aanleg van een weg wel eens vertraagd, maar nog nooit tegengehouden”, weet Glasbergen.

Zonder vertraging begint in 2018 de aanleg. Vijf jaar later rijden de eerste auto’s door het Bergse Bos.

    • Frank de Kruif