Station Delft pakt nog eens 39 miljoen euro duurder uit

Volgens het kabinet zijn de bouwkosten harder gestegen dan was begroot.

Archiefbeeld van de spoortunnel in Delft. Foto Martijn Beekman / ANP

De kosten voor het grote spoorproject in Delft vallen 39,3 miljoen euro hoger uit dan was begroot. Voornaamste oorzaak van de tegenvaller is dat de bouwkosten harder zijn gestegen dan was verwacht, schrijft staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) donderdag in een brief aan de Kamer.

De onvoorzien hoge kostenstijgingen op het spoorgedeelte van het project leiden tot een tekort van 30,2 miljoen euro, schrijft Dijksma. De overige 9,1 miljoen wordt vrijgemaakt voor eventuele nieuwe tegenvallers in de toekomst. Het geld komt uit de vrije investeringsruimte in het spoorbudget van het infrastructuurfonds. De kosten komen niet voor rekening van de gemeente.

De bouw van het nieuwe station van Delft leidde vorig jaar tot grote financiële problemen bij de gemeente. Om de rekening te kunnen betalen, moest de gemeente het aantal ambtenaren halveren. Delft dreigde daardoor onder curatele van het rijk te komen. In totaal kost het spoorproject zo’n 750 miljoen euro.

Het Delftse station bevindt zich onder de grond. De treinen rijden door tunnels. Dat bleek eind februari nog tot grote problemen met de draaideuren te leiden. Als een trein met hoge snelheid door de tunnels reed, gingen de draaideuren van het gebouw te hard draaien. Het verhelpen van dat probleem kost naar verwachting 3,4 tot 9,4 miljoen euro, maakte ProRail bekend.

    • Bastiaan Nagtegaal