Hedendaagse Macbeths in de slums van Congo en Brazilië

Een theaterbezoekster neemt een bebloede tand uit een vis die op de bar ligt, en laat die in een aquarium vallen. Het water kleurt rood. Daarna wast ze haar handen, net zoals Lady Macbeth in Shakespeares drama Macbeth na de moord haar bloedrode handen wast. Niet alle toeschouwers hebben de scène in de gaten. Ze dwalen door Frascati, nemen een glas champagne en kijken naar videoschermen, waarop vluchtelingen en politieke slachtoffers over hun beklemmende ervaringen vertellen.

Zo zweeft de voorstelling The Walking Forest intiem tussen video en performance, tussen Macbeth en actualiteit. De Braziliaanse regisseur Christiane Jatahy zoekt en vindt tal van parallellen in de hedendaagse tijd. De filmbeelden nemen ons mee naar gevangenissen, naar de slums van Congo en Brazilië. Telkens weer zijn mensen slachtoffer van de roekeloze, wrede ambitie van anderen. Dan schuiven de schermen plots aaneen en komen stil en dreigend dichterbij: de bezoekers zien zichzelf, een wandelend woud van mensen dat, als in Macbeth, oprukt tegen het kwaad. Dit is een hoopvol slot en een aangrijpende echo van de klassieke tragedie in de actualiteit.

    • Kester Freriks