Champions League voortaan te zien bij de ‘mannenzender’

De Champions League verhuist volgend seizoen van SBS 6 naar Veronica. Vier vragen over de opvallende stap.

Sergio Ramos (Real Madrid) met de ‘cup met de grote oren’, als winnaar van de Champions League. Foto Reuters

De wedstrijden van de Champions League verhuizen volgend seizoen van SBS 6 naar Veronica. Dat heeft SBS Broadcasting, dat de uitzendrechten van de Europese topcompetitie nog twee seizoenen bezit, dinsdag bekendgemaakt. Waarom? Vier vragen.

1 SBS 6 zou de Champions League toch blijven uitzenden?

Klopt. „De grootste voetbalcompetitie komt op onze grootste zender”, zei Peter Lubbers, directeur televisie van SBS Broadcasting, vorig jaar juni. „In elk geval tot en met het seizoen 2017/2018 zijn de wedstrijden van de grootste Europese topclubs te zien bij SBS 6, het vlaggenschip van SBS Broadcasting”, meldde het bedrijf. Lubbers zei destijds: „SBS 6 richt zich op het grote publiek en dat doet de Champions League ook. Met alle wereldsterren, megaclubs en miljoenen fans overstijgt dit de groep hardcore voetballiefhebbers.”

Het afgelopen seizoen is de Champions League iets beter bekeken dan het jaar ervoor. In het seizoen 2015/ 2016 keken gemiddeld 1.553.000 personen naar SBS 6, in het seizoen 2014/2015 waren dat gemiddeld 1.533.000 personen (exclusief de finale) bij NPO 3. SBS Broadcasting betaalde naar schatting 17 tot 20 miljoen euro voor drie jaar Champions League.

2 Waarom dan toch naar Veronica?

SBS meldde dinsdag dat het nog steeds achter de beslissing staat om de Champions League tot nu toe bij SBS 6 uit te zenden. „Maar voor het komend seizoen ligt de situatie anders”, aldus Peter de Mönnink, bestuursvoorzitter van SBS, in een verklaring. Hij bedoelt: SBS 6 heeft dit seizoen meer budget gekregen om eigen, Nederlandse programmaseries te maken. Niet alleen dramaproducties, zegt een woordvoerder, maar ook andersoortige programma’s. Vorig seizoen was er simpelweg minder geld beschikbaar, en dus minder goede programma’s, om de programmering van SBS 6 te vullen.

Nu keert bijvoorbeeld de oude quiz Rad van Fortuin (ex-RTL 4) terug, op SBS 6. Wil je die reeksen op een aantrekkelijke manier uitzenden, dan raak je volgens de woordvoerder in de knoop als daar elke twee weken het Europese voetbal tussendoor komt. Hart van Nederland en Shownieuws, twee goed bekeken programma’s, werden vaak uitgesteld of verplaatst ten gunste van het voetbal.

Bovendien lijkt het Europees topvoetbal, vooral als Nederlandse clubs ontbreken, meer geschikt voor de overwegend mannelijke kijkers van Veronica dan voor de families op SBS 6. Voetbal is eigenlijk alleen iets wat de hele familie kijkt wanneer het Nederlands elftal speelt.

3 Wordt nu Peter Lubbers overruled?

Ja, Lubbers was en is nog steeds de tv-directeur die verantwoordelijk is voor de uitzendschema’s van de zenders SBS 6, Net 5, Veronica en SBS 9. Maar, zegt de woordvoerder van SBS, belangrijke beslissingen zoals die rond de Champions League neemt Lubbers niet alleen. Daarover praat het hele management mee.

De positie van Lubbers zou onder druk staan, meldden diverse media afgelopen weken, omdat hij het niet eens zou zijn met de grote invloed van John de Mol (Talpa, minderheidsaandeelhouder in SBS) op de programmering van SBS. Niet alle Talpa-programma’s die De Mol uitprobeerde op SBS waren een succes. Daarover wil de woordvoerder niks zeggen. „Op individuele personen gaan wij niet in.”

4 Is voetbal het medicijn voor Veronica?

Volgens de SBS-woordvoerder is de Champions League niet bedoeld om het marktaandeel van Veronica op te krikken. Dat neemt niet weg dat de mannenzender minder goed wordt bekeken dan voorgaande jaren. Een vuistregel bij de commerciële televisie is dat 1 procent marktaandeel neerkomt op 10 tot 15 miljoen euro aan reclame-inkomsten.

De Champions League heeft aangetoond dat een zender marktaandeel kan ‘kopen’ met topvoetbal. Niet alleen de Champions League maar vooral ook de nationale competities. Zie bijvoorbeeld de bedragen die Sky Deutschland en Eurosport willen betalen voor de live wedstrijden van de Bundesliga. Vorige week werd bekend dat Sky 876 miljoen euro per jaar gaat betalen voor het grootste deel van de live wedstrijden van de Bundesliga.

Maar ervaringen uit het verleden leren ook dat je het voetbal niet op elke willekeurige zender kan stallen. Weinig Britse kijkers stemden vorig seizoen af op het Champions League-voetbal bij de (betaal)zender van British Telecom. En in een grijzer verleden trok John de Mol relatief weinig kijkers met de Eredivisie, omdat mensen zijn Talpa/Tien maar moeilijk wisten te vinden.

    • Jan Benjamin