Zo gaat Apple de app-moeheid te lijf

Technologie Met 2 miljoen apps lijkt de downloadwinkel van Apple onder zijn eigen succes te bezwijken.

Apples ontwikkelaarsconferentie WWDC in San Francisco. Foto Stephen Lam / Reuters

Hoe kun je je app laten opvallen tussen 2 miljoen andere? Het is de uitdaging voor de vijfduizend ontwikkelaars die deze week softwareconferentie WWDC van Apple bezoeken.

Het technologiebedrijf toonde maandag in San Francisco nieuwe versies van besturingssysteem iOS (voor iPhones en iPads) en macOS (voor computers). iOS is het belangrijkste: dat zit in bij elkaar ongeveer een miljard apparaten. Daarmee is Apple niet het meest gebruikte besturingssysteem – dat is Android. Maar het levert wel de meeste softwareomzet op: tot nu toe 50 miljard dollar.

De App Store, begonnen in 2008, veranderde de manier waarop consumenten software kopen en installeren – met één druk op de knop. Nu, met 2 miljoen verschillende apps en 130 miljard downloads, lijkt de downloadwinkel onder zijn eigen succes te bezwijken. Beginnende ontwikkelaars maken weinig kans om eruit te springen. Ze mogen straks wel applicaties adverteren en zo aandacht te ‘kopen’ in de downloadwinkel. Dan nog blijft het dringen geblazen in de App Store.

Een frustratie van veel ontwikkelaars, met name de makers van duurdere apps, is dat ze hun software telkens gratis moeten upgraden. Apple komt hen gedeeltelijk tegemoet: het wil minder afromen van apps die abonnementen verkopen. Vanaf het tweede jaar vraagt Apple geen 30 procent maar 15 procent. Het idee: je koopt niet langer ‘losse’ softwareupgrades maar betaalt een jaarlijks tarief voor de nieuwste versie.

Het gros van de Apple Store-omzet komt van gratis spelletjes, waarin je betaalde uitbreidingen koopt – zoals extra auto’s in een racegame. Daarvan vraagt Apple 30 procent van elke betaling. Over aankopen van fysieke diensten (zoals taxiritjes of hotelkamers die via een app geboekt worden) rekent Apple geen provisie.

App-moeheid

De app-economie lijkt verzadigd omdat gebruikers weinig nieuwe apps installeren, of ze al snel verwijderen. De nieuwigheid is er na acht jaar wel van af.

Ontwikkelaars moeten tot hun frustratie software steeds gratis upgraden

Bovendien voegen veelgebruikte apps als Facebook en WeChat meer functies toe waardoor het ook niet meer nodig om al te veel verschillende apps te installeren. Apple doet hetzelfde in iOS 10, met name bij Siri (persoonlijke assistent met spraakherkenning, straks ook op de Mac), chat-app iMessage, kaartendienst Maps en het startscherm. Je hoeft die applicaties niet per se meer te verlaten om informatie van andere apps te bekijken. Handig voor de gebruiker, want het continu heen en weer moeten springen tussen verschillende programma’s is een van de oorzaken van chronische app-moeheid.

Externe ontwikkelaars krijgen van Apple de mogelijkheid om ‘plugins’ te leveren voor Maps, Siri, iMessage en zogeheten widgets op het homescreen – hun werkveld wordt daarmee beduidend groter dan alleen de App Store. Het openstellen van die onderdelen van de iPhone is een kleine revolutie voor het doorgaans gesloten Apple, aldus een insider. Nog een kleine revolutie waar veel gebruikers blij mee zullen zijn: je kunt straks ongebruikte Apple-apps verwijderen van de telefoon.

IMG_0027

iMessage is een populaire applicatie op de iPhone, maar werkt tot nu toe alleen bij gebruikers van een Apple-apparaat. Dat probleem hebben concurrenten als Facebook Messenger, WeChat en WhatsApp niet. Geruchten dat Apple een Android-versie van iMessage zou toevoegen – en zo de andere 85 procent van de mensheid te bereiken – bleken niet waar. In plaats daarvan stopt Apple nog veel meer iPhone-only effecten in Messaging, vol met grafische trucs als onzichtbare inkt en zelfgeschreven berichten.

iOS 10 heeft een aantal vernieuwingen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie, zoals herkenning van afbeeldingen op foto’s (net als Google en Facebook doen). De iPhone ‘leert’ ook wat je typt in berichten en doet op basis daarvan intelligente suggesties. Die informatie blijft op de iPhone en wordt niet bewaard op Apples servers, benadrukt het bedrijf. Zo hoopt het zich te onderscheiden van Google.

Apple Music

Apple bouwt ook aan een nieuwe versie van zijn muziekdienst, Spotify-concurrent Apple Music. Met 15 miljoen gebruikers is het nog geen overdonderend succes. Extra diensten als een gratis radiostation zonder reclame en een sociaal netwerk met artiesten blijken geen publiekstrekkers en de combinatie met het oude iTunes komt de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede. Hoogste tijd voor een ingrijpende verbouwing, maar het is de vraag of dat Apple Music in de buurt brengt van Spotify (30 miljoen betalende gebruikers).

Op WWDC is alle aandacht gericht op Apples software, niet op de apparaten waar de apps op draaien. Er werd ook geen nieuwe versie van de Apple Watch aangekondigd. Er komt wel een nieuwe versie van WatchOS aan waarmee de Apple Watch eindelijk het product te worden dat vorig jaar al beloofd werd. Zo krijgen app-makers toegang tot de knoppen aan de zijkant.

Verder blijft Apple proberen zich te wurmen tussen de kabel- en satellietproviders en de televisiekijker. De nieuwe Apple TV-software voegt met één knop alle online-tv-zenders van je kabelaanbieder toe. Dat werkt tot nu toe alleen in de VS.

Apple richt zich, zoals zoveel techbedrijven, met nadruk op de jongste generatie ontwikkelaars. „Computercode schrijven zou een verplicht vak op elke school moeten zijn”, aldus Tim Cook. Apple stelt een kindvriendelijke versie van het ontwikkelgereedschap Swift beschikbaar voor scholen. Niet alleen voor de toekomst van de kinderen maar ook om te garanderen dat ze het gereedschap van Apple gebruiken, en niet dat van een concurrent.

    • Marc Hijink