Recensie

Zes tips voor het schrijven van een bloedstollende thriller

The Five

De thrillers van Harlan Coben zijn huiveringwekkend en nu heeft hij ook een televisieserie geschreven. Zes tips.

Serie The Five met de getergde Mark Wells (Tom Cullen, tweede van links) die op zoek gaat naar zijn verloren broer. Foto NPO

Harlan Coben is in de VS al jaren een gevierd thrillerauteur. Zijn grote succes kwam met de thrillerserie over sportmakelaar en speurder Myron Bolitar.

Nu heeft hij, met een team van vier schrijvers, voor het eerst een tv-serie geschreven. Zondag begon tijdens de KRO-NCRV Detectivemaand de tiendelige crimeserie The Five over vijf jeugdvrienden van wie één op jonge leeftijd vermist raakt. Een onverwachte gebeurtenis brengt de overgebleven vier, na twintig jaar, bij elkaar. Hoe schrijf je een spannende thriller of serie? Zes tips van Coben.

1Val meteen met de deur in huis

„Trek de lezer vanaf de eerste pagina in het verhaal. In mijn boeken lees je op de eerste pagina geen beschrijvingen van een ondergaande zon of de wind die door de bladeren ruist. De eerste zin van Fool me once (Cobens nieuwe boek) is: ‘They buried Joe three days after his murder.’ Begin meteen met de actie.”

2Schrijf alsof je een holbewoner bent die bij het vuur zit waar iemand klaar zit om met een knuppel je hoofd in te slaan

„Ik ben een fan van schrijver Elmore Leonard. Van hem weet ik: laat de gedeeltes achterwege die een lezer toch overslaat. Dit betekent niet dat je niet moet nadenken over de plot, of dat je thema’s of beschrijvingen van mensen moet schrappen, maar wat je schrijft, moet aantrekkelijk zijn.”

3 Je personages hoeven niet leuk of beminnelijk te zijn, je moet wel een biertje met ze willen drinken

„Gewoon omdat ze intrigerend zijn. Zelfs het leven van de bad guy – ook al is het echt een weerzinwekkend type – moet je interesseren. Ik zoek nooit helemaal uit wat mijn personages beweegt. Terwijl ik een scène aan het schrijven ben, bedenk ik pas hoe hij of zij zal reageren op een situatie.”

4 Het draait om emotie

„Mensen vragen altijd: zijn je boeken plot-driven of character-driven? Ik vind beide belangrijk. Je kunt een dure auto hebben, maar zonder benzine kom je nergens. En emotie is belangrijk. Wat er gebeurt, moet van groot belang zijn voor de personages. Ze moeten geraakt worden. Zo ook bij The Five. De hoofdrolspeler heeft zijn broertje twintig jaar terug verloren. Dat is zo ingrijpend dat het hem en iedereen om hem heen raakt.”

5 Je moet een einde hebben

„De laatste afleveringen van The Five zijn de beste. Het helpt bij het schrijven om te weten waar het verhaal heengaat. Bij The Five wist ik al vanaf het begin hoe het verhaal zou eindigen. Ik heb er met het schrijversteam voor gezorgd dat het einde emotioneel en bevredigend is. Veel tv-series rommelen maar een beetje door. Bij mij betekent het einde ook echt het einde van het hele verhaal. Er komt ook geen tweede seizoen.”

6 Experimenteer

„Ik gebruik in een aantal boeken tegenwoordige en verleden tijd door elkaar. Of ik maak gebruik van wisselende perspectieven. Elke regel die ik toepas, heb ik ook weer gebroken.”

    • Rosan Hollak