Opinie

    • Harold Hamersma

Blauwe wijn

Harold Hamersma proeft iets nieuws: blauwe wijn. Maar dat smaakt niet.

Goed nieuws voor de mondiale wijndrinkersclub. Het enthousiasme groeit. Wereldwijd is de consumptie licht gestegen: 0,4 procent. Alleen Nederland ontpopt zich enigszins als partypooper. Dat staat dan net weer in het lijstje van acht landen waar rode cijfers wordt geschreven: de consumptie daalde vorig jaar met 3,3 procent. Sommige importeurs zien daarin een uitdaging. Dat obligate schap met rood, wit en rosé kan volgens hen wel wat meer kleur gebruiken.

Aldus viel mijn blik onlangs op een wijn die Gik heet. Die is nieuw. En blauw bovendien. Voordat ik een fles liet opsturen, heb ik eerst de bijbehorende website bestudeerd: www.blauwe-wijn.nl. U moet ’m maar eens lezen. Kostelijke krompraat. De wijn is gemaakt van druiven die ‘uit heel veel wijngaarden uit Spanje komen’. Deze zijn ‘heel zorgvuldig gekozen vanwege hun druivensoorten en vanwege hun innovatieve mentaliteit, tegelijkertijd hebben ze respect voor het milieu en voor ons doel om te ontwrichten’. Wat geruststellender: de wijn wordt gekleurd met in de schil van blauwe druiven voorkomende pigmentstoffen indigo en anthocyaan. De blauwe wijn was ook radiopresentator Gerard Ekdom opgevallen. Hij vroeg in zijn uitzending naar mijn mening. Nadat hij eerst het Smurfenlied had gedraaid, zei ik dat het mij te ver ging om deze – vanwege de visuele gelijkenis – te vergelijken met ruitenwisservloeistof. Maar lekker was het niet. „Zoetig, kunstmatig en voor Canei-meisjes”, luidde mijn oordeel.

Nu is het niet de enige blauwe wijn. Er bleken er nog twee in de markt. Na eerst Gik bij mij zwart te hebben gemaakt, kwam van een het verzoek of deze ook een fles mocht sturen. Want wel lekker. „Na 5 dagen open smaakt de wijn beter, voller”, luidde de belofte zelfs. Zo gezegd, zo gedaan. Direct na opening echter: „Mwaahhh.” In afwachting van wat mij over een week te wachten staat heb ik maar een ouderwetse fles rood opengetrokken. Een die ook de ambitie heeft om het wijntij alhier te keren door in te spelen op de trend om rood koeler te drinken. ‘Cabernet franc uit de Loire is hot’ belooft de begeleidende brochure. En al wint ook de schrijver dezes voor het overige pushproza evenmin de Pulitzer-prijs, de biologische St-Nicolas-de-Bourgueil ‘Les Rouillères 2014 van Frédéric Mabileau valt wel te prijzen.

    • Harold Hamersma