Modekwestie: welke merken zijn geschikt voor vijftigplussers?

Elke maand een modevraag in Het Blad. Deze maand: Kan iemand een merk beginnen met mode voor vrouwen van in de vijftig die niet bij Claudia Sträter kunnen slagen?

De zusjes Spijkers (Riet, R) en Spijkers (Truus) maakten een aantal kledingstukken voor modemerk Claudia Sträter. Foto Rick Nederstigt / ANP

Kan iemand een merk beginnen met mode voor vrouwen van in de vijftig die niet bij Claudia Sträter kunnen slagen? Dat vraagt Els van Niekerk.

Het antwoord

Ik was me er niet van bewust dat Claudia Sträter een merk voor vrouwen van vijftig is. Maar dat is misschien ook meteen het antwoord. Weinig modemerken afficheren zich als merken voor vijftig-plussers, waarschijnlijk om jongere vrouwen niet af te schrikken. Maar ondertussen houden veel merken er wel rekening mee, want vijftigers zijn goede klanten tegenwoordig: nog volop aan het werk en in het leven, en vaak met meer te besteden dan jongeren. De Belgische ontwerper Christiaan Wijnants vertelde me dat er maar weinig vrouwen in zijn winkel komen die jonger zijn. En kijk eens in een filiaal van Cos of de winkel van Dries Van Noten in Antwerpen: vijftigers en zestigers galore.

Wat heb je nodig als vrouw van vijftig? Kleren van goede kwaliteit die best een beetje opvallend mogen zijn, er is geen enkele reden om geen modieuze vormen en opvallende kleuren te dragen. De tijd dat je op je mooist bent in een simpel T-shirt is voorbij. De belangrijkste eis voor mode voor vrouwen van vijftig is dat die niet te strak en te kort is en de snit goed, de stoffen niet te flodderig (wees ook terughoudend met stretch), en vooral: dat bovenbenen en armen voldoende worden bedekt.

Het kost misschien wat meer tijd dan vroeger om dingen te vinden die goed staan, maar laat u niet afschrikken door reclame met vrouwen die jong genoeg zijn om uw dochter te zijn. Wij bestaan voor modeontwerpers, en ze weten dat we graag een mouw aan onze jurk hebben.

Ook een modekwestie? Mail naar hetblad@nrc.nl.

    • Milou van Rossum