Recensie

Van Oldenborgh draagt bij aan racismedebat

Aan de huidige discussie over etnisch profileren kan ook kunst bijdragen. Bij Galerie Wilfried Lentz is een film te zien die precies daarover gaat. In een van de eerste scènes slaat een Afro-Britse ervaringsdeskundige met de vuist op tafel: „Ze filmden me, verzonnen een verhaal, arresteerden me en nu zit jij mij ook weer te filmen.” Die ‘jij’ is kunstenaar Wendelien van Oldenborgh. Inderdaad maakt ook zij een verhaal, maar weinig dichtgetimmerd. Haar film is een zoektocht langs vraagstukken over macht, racisme en rechtsstaat.

From Left to Night heet de film, deels opgenomen in Londense metrogangen, nabij de geblindeerde toren van Paddington Green Station waar terreurverdachten worden vastgehouden. Zes hoofdpersonen – activisten, theoretici en hiphoppers – praten over rellen en politieoptredens in Brazilië en in Londen, over punk en beveiligingscamera’s.

Als kijker raak je snel de draad kwijt – gaat dit over Brazilië of over Britse agenten? Dat is veelzeggend: is onderdrukking zo dichtbij? Tussendoor wordt fel gerapt, over fouten in het juridische systeem. Zo gaat de film ook over de rol van kunst.

Van Oldenborgh vertegenwoordigt volgend jaar Nederland in de Biënnale van Venetië. Tegen die tijd zal From Left to Night opnieuw actueel zijn. Want de film snijdt maatschappelijke pijnpunten aan die nog lang voelbaar zullen blijven.

    • Sandra Smets