Kaartjes voor Lowlands en Beyoncé tegen woekerprijzen doorverkopen mag van ACM

Beyoncé Foto AP

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) staakt het onderzoek naar het doorverkopen van concertkaarten. De toezichthouder heeft geen bewijzen gevonden van misstanden. „Hoewel we ons kunnen voorstellen dat er publieke verontwaardiging ontstaat als de prijzen voor de kaarten bij doorverkoop soms vele malen over de kop gaan, blijkt uit ons onderzoek dat dit het gevolg is van schaarste en populariteit en niet van verboden afspraken”, stelt ACM-voorzitter Chris Fonteijn.

Bij de verkoop van tickets voor festivals en populaire concerten, zoals van Beyoncé of Adele, worden prijzen flink opgevoerd. Kaarten gaan tot voor het tienvoudige van de originele prijs over de digitale toonbank. Tickets staan soms direct nadat een concert is uitverkocht veel duurder op doorverkoopsites.

Minister Henk Kamp van Economische Zaken (VVD) vroeg de ACM in januari om de zaak te onderzoeken. De toezichthouder keek naar de verkoop van tickets door Live Nation, de eigenaar van Mojo, Ticketmaster en doorverkoopsite Seatwave. Er werden geen bewijzen gevonden dat de hoge prijzen die worden gevraagd het gevolg zijn van „ongeoorloofde gedragingen”.

Bij de Eerste Kamer ligt momenteel een wetsvoorstel ingediend door Jasper van Dijk (SP) en Madeleine van Toorenburg (CDA). Ze willen dat kaartenprijzen niet meer mogen worden verhoogd bij het doorverkopen. In Nederland gelden momenteel geen regels die verbieden dat toegangskaarten voor concerten of evenementen worden doorverkocht.