Stravinskyaans door de Vlamingen

Arnold Schönberg en Igor Stravinsky waren bepaald geen vrienden. Zelfs toen ze enkele kilometers van elkaar in Los Angeles woonden, spraken ze elkaar niet. De verbazing was dan ook groot toen Stravinsky na Schönbergs dood in 1951 ineens de twaalftoonstechnieken van zijn rivaal omarmde. Een van de late meesterwerken is Threni (1958), zettingen van de klaagzangen van Jeremia. Dat is nu, even verrassend, opgenomen door de oudemuziekdirigent Philippe Herreweghe, met deFilharmonie. Atonaal of niet, het is bovenal vocale muziek en dat is Herreweghes specialisme. Onder de Vlaming valt op hoe, ja, hoe stravinskyaans de muziek is (de blazers, de manier waarop hij reeksen manipuleerde zodat er akkoorden ontstonden die hem bevielen). Onder Herreweghe is Threni helemaal niet zo ver verwijderd van bijvoorbeeld de mis (1948). Solisten en koor klinken schitterend.

    • Merlijn Kerkhof