Piloten Air France leggen tijdens EK in Frankrijk werk neer

De verkeersvliegers zullen in ieder geval zaterdag staken en dreigen met verlenging van de actie tot dinsdag.

Een toestel van Air France op Schiphol. Foto Robin Utrecht/ANP

Piloten van Air France leggen vanaf zaterdag het werk neer. Onderhandelingen tussen het luchtvaartbedrijf en grootste verkeersvliegersvakbond SNPL over kostenbesparingen zijn mislukt, heeft topman Frédéric Gagey van Air France donderdagmiddag op een persconferentie bekendgemaakt. Hierdoor zal zaterdag 20 tot 30 procent van de vluchten geannuleerd moeten worden, zo verwacht de directeur. De piloten hebben gewaarschuwd dat de staking vier dagen kan aanhouden.

De directie van Air France geeft aan wel te willen praten over de balans tussen het Franse luchtvaartbedrijf en KLM, die samen onder één vlag opereren. Zij willen dat echter pas doen vanaf 4 juli, wanneer de nieuwe topman van Air France-KLM Jean-Marc Janaillac aantreedt. De Franse piloten maken zich zorgen over de ongelijke groei tussen Air France en KLM.

Staking

De staking zal vooral middellange en lange afstandsvluchten treffen, meldt Grégoire Aplincourt, leidsman van een andere pilotenvakbond SPAF tegenover de Franse krant Le Parisien. Ongeveer 70 tot 80 procent van deze vluchten zal volgens planning moeten opstijgen. De staking komt voor Frankrijk op een bijzonder ongelegen moment: vanaf vrijdag is het land een maand lang het toneel van het Europees Kampioenschap voetbal. Volgens Gagey worden in de planningen specifieke EK-vluchten echter ontzien.

De vakbonden en Air France steggelen over het terugschroeven van de lonen van de piloten. Het besluit volgt nadat de verkeersvliegers weigerden eerdere afspraken over verhoging van de arbeidsproductiviteit na te komen. Piloten zouden niet langer 50 maar 40 procent extra betaald krijgen voor ’s nachts gewerkte uren en het aantal vrije dagen zou met twaalf worden teruggebracht. Het verzet van de vakbonden richt zich bovendien tegen de verplaatsing van werk van Frankrijk naar het buitenland, onder andere naar KLM.

De piloten morren dat Air France stilstaat, terwijl KLM investeert in nieuwe vliegtuigen en nieuwe bestemmingen. Zij vinden dat de groei evenwichtiger moet worden verdeeld. Vakvonden willen dat de Franse regering zich met de zaak gaat bemoeien. Cijfers over het aantal vervoerde passagiers in de maand mei lieten onlangs zien dat Air France krimpt, terwijl KLM juist flink groeit.

Onrust in Den Haag

De Franse onrust sloeg donderdag ook over naar Nederland, waar politici hun zorgen uitten over de ontwikkelingen bij Air France-KLM. Het kabinet heeft er volgen staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur, PvdA) bij het bedrijf op aangedrongen “geen beloftes te doen die afbreuk doen aan de belangen van KLM en Nederland”

“Het kan niet zo zijn dat groei bij Air France ten koste gaat van het bestemmingsnetwerk van KLM op Schiphol, want dat is slecht voor Nederland. Voor een gezonde toekomst van Air France-KLM is het echt noodzakelijk dat de onderneming flink snijdt in de kosten. Tegemoetkomen aan de eisen van de piloten zonder dat daar hun bijdrage tegenover staat is wat ons betreft een verkeerd signaal.”

Kamerleden van de PvdA, VVD en CDA uitten eveneens hun zorgen over de ontwikkelingen bij Air France-KLM. Ze vrezen verlies van Nederlandse banen als de Franse regering de directie van Air France onder druk zou zetten om concessies te doen aan de piloten. Vooralsnog is dat dus niet gebeurd. De Kamerleden, ongerust door berichtgeving over overheveling van routes van Schiphol naar vliegveld Charles de Gaulle in De Telegraaf donderdag, vinden dat minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) contact moet opnemen met zijn Franse collega om de belangen van KLM en Schiphol te verdedigen.

PvdA-Kamerlid Jacques Monasch in het Het Financieele Dagblad:

“Dit zou dramatisch zijn voor de relatie tussen KLM en Air France en tussen de Nederlandse staat en de Franse staat. Als dit inderdaad de bedoeling is dan moet Dijsselbloem ingrijpen en duidelijk maken dat we dit niet accepteren.”

VVD-Kamerlid Ton Elias valt hem daarin bij: “Als Franse politici zich met het runnen van de onderneming bemoeien, dan moet de Nederlandse politiek tegendruk geven.” Minister Dijsselbloem is aandeelhouder namens de staat van KLM, met een belang van 5,9 procent. De Franse staat heeft een belang van 17,6 procent in Air France-KLM. Een woordvoerder van de Dijsselbloem wil alleen bevestigen dat er “contact is met de Franse autoriteiten”.

    • Jorg Leijten
    • Mark Duursma