Heineken gaat de Formule 1 sponsoren

De Nederlandse brouwer verbindt zijn naam aan de Grand Prix van Italië, die in de herfst van dit jaar gereden wordt.

Foto Koen van Weel / ANP

Heineken stapt zoals verwacht als sponsor in de Formule 1. De Nederlandse brouwer verbindt zijn naam aan de grand prix van Italië, die dit jaar in september wordt gereden. Met ingang van volgend seizoen zullen zelfs drie races de naam van het bedrijf dragen, zo liet Heineken donderdag tijdens een persconferentie weten.

Ook zal het merk vanaf 2017 duidelijk zichtbaar zijn bij zes andere races. Om welke wedstrijden het gaat, maakt het concern niet bekend tijdens de bijeenkomst in Montreal, waar zondag de grand prix plaatsvindt. Wel werd duidelijk dat het logo van Heineken niet te zien zal zijn op de auto’s.

Wordt de F1 in Nederland weer populair door het Max-effect? Zandvoort durft weer te dromen.

Tijdens een gesprek met aanwezige journalisten weigerde Heineken-directeur Gianluca Di Tondo in te gaan op vragen over de hoogte van het sponsorbedrag. Volgens The Guardian zou het gaan om ongeveer 130 miljoen euro. Het tijdschrift Motorsport.com weet te melden dat de som kan oplopen tot meer dan 220 miljoen.

‘Een van de grootste samenwerkingen ooit’

Hoewel Heineken onder meer ook de Champions League en het WK Rugby sponsort, is de deal met de Formule 1 volgens Di Tondo “een van onze grootste samenwerkingen ooit”. “De wereld gaat merken dat wij in de Formule 1 zitten”, zei de directeur daarover tegen Reuters. Bij de grand prix van dit weekeinde is het merk al te zien.

Ironisch genoeg is een centrale boodschap in de sponsorcampagne van Heineken juist dat bier en autorijden géén goede combinatie is. “Als je rijdt, drink dan nooit”, zo zal het biermerk tijdens races uitdragen. Ook de Formule 1 probeert mensen er al jaren van bewust te maken dat onder invloed rijden onverantwoord is.

    • Joost Pijpker