Geen Oranje op het EK? Echt wel!

In een film à la Goodbye Lenin wordt een caféhouder de nieuwe verlosser door te doen alsof Nederland toch meedoet aan het EK.

Still uit de video van Blik Films.

Met het EK voetbal voor de deur begint de harde werkelijkheid door te dringen: ‘we’ zijn er toch echt niet bij dit jaar. Deze zomer geen met oranjevlaggen, slingers en andere goedkope prullaria versierde straten en geen pleinen waarop collectief gejuicht wordt over het succes van ‘onze mannen’. Of toch wel? De creatieve geesten van Blik Film maakten El Salvador, een korte film waarin een barman zich ontpopt tot nieuwe verlosser door te doen alsof we toch meedoen.

De video begint met een eenzame caféhouder die zit te treuren in een lege bar. Bezoekers die wat willen meepikken van het Europees Kampioenschap worden snel de deur gewezen. Maar dan ziet de kastelein een foto van Johan Cruijff, El Salvador, en krijgt een ingeving: wat nou als we wat oude wedstrijden in een videospeler gooien en doen alsof Nederland deelneemt dit jaar? Alsof dit de wedstrijden zijn die het elftal nú speelt.

Nieuwe verlosser staat op

Nederland - Spanje (5-1) uit 2014, de wedstrijd tegen Argentinië uit 1998, de finale van het EK’88. Ze roepen stuk voor stuk warme herinneringen op bij de voetbalfans. Geleidelijk begint het balletje te rollen en worden er meer en meer landgenoten meegezogen in de gedachte van de caféhouder. Die ontwikkelt zich tot een verlosser van de getraumatiseerde natie, het land dat een nieuwe leider zoekt nu Cruijff zelf niet meer onder ons is.

Goodbye Lenin

Het idee achter het verhaal is volgens producer Jasper Scholten van Blik om de sfeer van de film Goodbye Lenin, waarin familie van een Oost-Duitse vrouw doet alsof het communisme nooit is verdwenen, na te bootsen:

“Aanvankelijk wilden we niets doen met de sportzomer, want daaraan zouden we toch niet deelnemen. Maar waarom draaien we het niet om, bedachten we. Zo kwamen het verhaal tot stand van een supporter wiens geest een emotionele noodstop maakt. Hij verzwijgt als het ware voor zichzelf dat we niet naar Frankrijk gaan. Zo ontstaat er toch een feestje.”

Geen commercieel doel

Hoewel de film oogt als een bierreclame, heeft deze geen commercieel doel, benadrukt Scholten. “We maken voor klanten weliswaar commerciële video’s maar wilden graag weer eens een eigen project opzetten, als een soort visitekaartje.” Met weinig middelen werd de film van vijf minuten in één dag gedraaid in het Utrechtse café De Potdeksel. “We hebben met hen de afspraak gemaakt dat ze tijdens het EK ook echt de wedstrijden gaan uitzenden die in de video voorbijkomen. Daarmee zetten we het idee door”

De video over de nieuwe verlosser is overigens niet het eerste niet-commerciële project van Blik. Eerder al scoorde het bureau met Bike, waarin fietsende Utrechters als een diersoort worden beschreven met een op David Attenborough geïnspireerde commentaarstem.

    • Jorg Leijten