ACM: kaarten doorverkopen voor woekerprijzen mag

Bij de doorverkoop van tickets voor concerten als van Beyoncé of Adele, worden prijzen flink opgevoerd.

Kaarten voor Adele gingen voor woekerprijzen over de digitale toonbank. AP/ Matt Sayles

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) staakt het onderzoek naar het doorverkopen van concertkaarten. De toezichthouder heeft geen bewijzen gevonden van misstanden.

Bij de verkoop van tickets voor populaire concerten, zoals van Beyoncé of Adele, worden prijzen flink opgevoerd. Kaarten gaan tot voor het tienvoudige van de originele prijs over de digitale toonbank. Tickets staan soms direct nadat een concert is uitverkocht voor veel hogere prijzen op doorverkoopsites.

Minister Henk Kamp (Economische Zaken) vroeg de ACM in januari om de zaak te onderzoeken. De toezichthouder keek naar de verkoop van tickets door Live Nation, de eigenaar van Mojo, Ticketmaster en doorverkoopsite Seatwave. Er werden geen bewijzen gevonden dat de hoge prijzen die worden gevraagd het gevolg zijn van “ongeoorloofde gedragingen” van Ticketmaster en/of Seatwave.

Bestuursvoorzitter Chris Fonteijn schrijft op de site van ACM:

“Hoewel we ons kunnen voorstellen dat er publieke verontwaardiging ontstaat als de prijzen voor de kaarten bij doorverkoop soms vele malen over de kop gaan, blijkt uit ons onderzoek dat dit het gevolg is van schaarste en populariteit en niet van verboden afspraken.”

Bij de Eerste Kamer ligt momenteel een wetsvoorstel ingediend door Jasper van Dijk (SP) en Madeleine van Toorenburg (CDA). Ze willen dat kaartenprijzen niet meer mogen worden opgevoerd bij het doorverkopen. In Nederland gelden momenteel geen regels die verbieden dat toegangskaarten voor concerten of evenementen worden doorverkocht.

Live Nation is een Amerikaans megabedrijf dat dominant is in de muziekindustrie. Het koopt concertorganisatoren op, zoals in 2006 het Nederlandse Mojo, en heeft veel grote artiesten getekend. Mojo en Ticketmaster stelden eerder al hun machtspositie niet te misbruiken, maar met Seatwave een veilig platform te willen bieden aangezien ze secundaire ticketverkoop niet kunnen tegenhouden.

    • Liza van Lonkhuyzen