Gimmicks en Japanse kitsch (véél kitsch) op Fortarock

Er was kitch, snoeiharde metal en veel publiek op Fortarock. Na een zeer matig jaar biedt een goede editite hoop voor het festival.

Er was wel wat protest tegen het schrappen van Down van het affiche van metalfestival Fortarock, afgelopen februari. Toen frontman Phil Anselmo bij een concert in de VS de Hitlergroet gaf en ‘white power’ riep, kon hij de boeking in Nijmegen vergeten. Sommige fans waren verbolgen omdat Anselmo toch z’n excuses had aangeboden, anderen vonden het met twee maten meten, omdat de ultraconservatieve Dave Mustaine met zijn Megadeth wél mocht komen optreden.

Ook al hadden die laatsten een punt, van dat ongenoegen was dit weekend in het Goffertpark weinig te merken. Daar waren drie redenen voor: Su-metal. Yuimetal en Moametal, de meisjes van de Japanse pop-metalgroep Babymetal. Hun combinatie van energieke choreografie, catchy meezingrefreinen en death metal bleek aanstekelijk vrolijk en uniek. Een curiositeit waar iedereen op Fortarock bij wilde zijn, al was het maar een paar nummers. Dat is lang genoeg, want de show is leuk, maar de muziek wel erg plastic.

Gimmicks horen een beetje bij heavy metal. Zie King Diamond, de 59-jarige Deense zanger met de eeuwige zwart-witte gezichtsverf, de Miss Piggy-achtige falsetto en melige bottenmicrofoon. Op Fortarock had hij acteurs en een heel kasteel-bordes meegenomen voor de vertolking van zijn legendarische album Abigail uit 1987. Minstens zo kitsch als zijn Japanse collega’s, maar King Diamond kan zo’n toneelstuk rechtvaardigen met zijn tijdloze muziek. Metalgeschiedenis in levende lijve.

In het publiek bij King Diamond stond Abbath, de muzikant die eerder op de dag het andere hoogtepunt van het festival gaf, door met zijn sterke, nieuwe solo-werk te laten zien hoeveel plezier je kunt hebben in het maken snoeiharde metal.

Na een zeer matig jaar, was dit weer een goed gevulde editie van Fortarock, zowel qua line-up als bezoekers. Bovendien voor het eerst met een kleine, tweede festivaldag op zaterdag. Dat biedt hoop voor het festival voor de komende jaren.

    • Peter van der Ploeg