De gouden eeuw van de tv-muziek

Met de bloeitijd van de tv-series groeit ook de populariteit van de gebruikte muziek. Drie tv-componisten vertellen over hun werk.

AdvAdvocatenserie Suits (2011- )

Hun namen kent u niet, maar hun muziek heeft u vast vaak gehoord. De voortstuwende pianopartij onder de openingstitels van Downton Abbey – gecomponeerd door Schot John Lunn. De metalige gitaarriff waarmee elke aflevering van Breaking Bad begint – product van de Amerikaanse componist Dave Porter. De liedjes van Nederlander Onno Smit, voorman van bluesband Beans & Fatback, die in Suits, Hemlock Grove, Shameless en nog zeker twintig Amerikaanse series zijn gebruikt.

We spraken het drietal rond Buma Music in Motion, een conferentie voor mediacomponisten in Amsterdam. Daar was opvallend veel aandacht voor de muziek in tv-series. Elk van de internationale sprekers was op de een of andere manier actief in de televisie-muziek.

„De muziekindustrie heeft de laatste jaren echt de kansen ontdekt die tele-visie biedt”, zegt muziekuitgever Peter van Krimpen die onder meer muziek-licenties verkoopt voor televisie. „Omdat het voor artiesten steeds moeilijker is om rond te komen, zijn royalties uit televisiewerk een welkome extra inkomstenbron.”

De tv-componist heeft een dienende, bijna nederige rol, vertellen de drie muzikanten. Hij ondersteunt beeld en dialoog, en hoeft dus niet te rekenen op de volle aandacht van de kijker. Hij schrijft niet de muziek die in hem opkomt, maar wat past bij de scène en de serie in zijn geheel. Hij moet bereid zijn aanpassingen te doen als de producent daar om vraagt. En hij hoeft zeker niet te rekenen op de roem van sommige filmcollega’s, als John Williams, Ennio Morricone en Hans Zimmer.

Maar de erkenning voor het vak groeit. John Lunn wordt geregeld gevraagd op te treden met de hoogtepunten uit acht seizoenen Dowton Abbey-muziek, een soundtrack waarvoor hij twee Emmy Awards won. Ook Dave Porter overweegt op tour te gaan met de minimalistische muziek onder hitserie Breaking Bad. Wat ook fijn is, vertellen de componisten: dankzij het ‘Gouden Tijdperk van de televisie’ is er eindelijk genoeg budget om zelfs de wildste muzikale ideeën uit te voeren.

We spraken een Nederlandse muzikant die in de smaak valt bij Amerikaanse tv-producenten en twee vermaarde tv-componisten over hun vak.

    • Reinier Kist