Breder protest tegen steun voor Golf-maatschappijen

Air-France-KLM en Lufthansa lobbyen met bonden tegen EU-verdragen met Golf-maatschappijen.

Stewardessen van Emirates op het vliegveld van Los Amgeles. Foto ISTOCK

Air France-KLM en Lufthansa sluiten zich aan bij lobbyorganisatie E4FC die zich verzet tegen staatssteun voor drie luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio. Ook acht dochtermaatschappijen van de twee luchtvaartgroepen, onder meer de nationale maatschappijen Swiss, Austrian en Brussels Airlines, spreken hun steun uit. Volgens E4FC staat de Europese luchtvaart op het spel en moet de Europese Commissie optreden.

E4FC was een initiatief van dertig Europese vakbonden voor luchtvaartpersoneel. De nieuwe coalitie van vakbonden en maatschappijen is opmerkelijk, bijvoorbeeld vanwege de situatie in Frankrijk. Daar zijn Air France en pilotenbond SNPL verwikkeld in een hard arbeidsconflict, met een dreigende pilotenstaking vanaf eind deze week.

De steun van de vliegmaatschappijen blijkt uit een brief aan staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA). Dijksma treedt dinsdag op als voorzitter van de Transportraad, een overleg van de Europese transportministers. In deze vergadering geven de lidstaten naar verwachting de Europese Commissie toetemming namens hen te onderhandelen over luchtvaartverdragen. Het gaat om mandaten voor vier onderhandelingspartners: Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Turkije en ASEAN namens tien landen in Zuidoost-Azië. Alleen verzet van Duitsland en Finland tegen de afgesproken duur van de onderhandelingen staat het tekenen van de mandaten nog in de weg.

In de brief roepen de bonden en maatschappijen de ministers op om scherpe eisen te stellen ten aanzien van eerlijke concurrentie. Ook willen ze afspraken over sancties bij overtreding. Volgens de ondertekenaars verstoren Emirates (Dubai), Etihad (Abu Dhabi) en Qatar Airways de markt dankzij miljarden staatssteun. Hierdoor kunnen de Gulf carriers onrendabele routes openen en belangen kopen in Europese maatschappijen.

Volgens E4FC levert een vlucht van of naar de EU door een Europese maatschappij vier keer meer Europese banen op. Volgens voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers moet de Europese politiek nu ingrijpen. “We kunnen wel concurreren met andere maatschappijen, maar niet met regeringen.”