Koningspaar leidt staande ovatie in op opening Holland Festival

Opening Holland Festival Koning Willem-Alexander en koningin Máxima waren de opening van het Holland Festival en vonden het mooi.

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima applaudisseren voor de openingsvoorstelling Die Stunde da wir nichts voneinander wussten. foto Robin Utrecht

Programmaboekjes en entreekaartjes dienden massaal als waaier voor het licht verhitte publiek van genodigden en prominenten dat zaterdag de opening bijwoonde van de 69ste editie van het Holland Festival, één van de belangrijkste podiumfestivals in Europa. Het warme weer maakte dat de dresscode – tenue de ville – ruimhartig werd opgevat, soms zelfs in de vorm van een T-shirt en korte broek. Het gaf een zomers en veelkleurig beeld aan de goed gevulde grote zaal van de Amsterdamse Stadsschouwburg.

Staande ovatie

Onder toeziend oog van koning Willem-Alexander en koningin Máxima, prominent op het eerste balkon, verzorgde het Hamburgse Thalia Theater de aftrap met de voorstelling Die Stunde da wir nichts voneinander wussten.

De voorstelling kreeg aanvankelijk een wat aarzelend applaus, maar toen het koningspaar opstond voor een staande ovatie, volgde uiteindelijk ook de rest van de zaal. Na afloop op de receptie spraken koning en koningin met regisseuse Ene-Liis Semper en een keur aan artiesten die later nog optreden op het Holland Festival, zoals de acteurs van gezelschap Wunderbaum en de Australische regisseur Simon Stone, verbonden aan Toneelgroep Amsterdam.

Zenuwen

Voor de Estse Semper en haar partner Tiit Ojasoo was het een ‘onwaarschijnlijke eer’ om het Holland Festival te openen, zei ze op de receptie.

“Dit is pas onze eerste grotezaalproductie, en de erkenning is zó groot, het is bijna duizelingwekkend.”

De afgelopen dagen sloegen de zenuwen goed toe. “Gisteren deden we een doorloop, en dat ging goed, maar vandaag werd ik wel erg nerveus bij het idee van de aanwezigheid van de koning en koningin”, aldus Semper. Het koningspaar had haar vriendelijk en belangstellend te woord gestaan, zei ze. „Ze waren zo aardig om te zeggen dat ze het mooi vonden.”

Controversiële opening

Het Holland Festival heeft een naam hoog te houden wat betreft de vaak controversiële openingsvoorstelling. Daar leek dit keer geen sprake van, al signaleerde Jan Zoet, directeur van de Amsterdamse Theaterschool, op zijn rij wel voor- en tegenstanders. Het tegenkamp liet duidelijk zijn misprijzen horen, aldus Zoet. Zelf hoorde hij bij de voorstanders. “Ik vond het een prachtig poëtisch beeldverhaal over het menselijk tekort.” Cees Debets, directeur van het Haagse Theater aan het Spui vond de productie wat teleurstellend.

“Ik vond het overwegend erg braaf, en vaak ook nogal ouderwets. Al zaten er mooie beelden tussen.”

Parade-directeur Nicole van Vessum constateerde tot haar spijt vooral een groot verschil met de opening van vorig jaar, toen Carré bij het concert van de Turkse popdiva Candan Erçetin woest swingend uitpuilde, „met etnisch divers publiek.” In die zin leek deze ingetogen opening een stapje terug. Maar oud-cultuurwethouder Carolien Gehrels, Holland Festival-veteraan, sprak goedkeurend van een „fraai visueel gedicht.”

    • Herien Wensink