Hoe GIF’jes door de jaren heen als geldmachine zijn gebruikt

Van AnimationFactory.com tot Giphy: grappige, bewegende plaatjes aanbieden is een sterk verdienmodel.

Je hebt van die vraagstukken waar je nooit uit zult komen. Wat was er eerder, kip of ei? Waren we wereldkampioen geweest als Rensenbrink niet op de paal had geschoten? Kan je terugreizen in de tijd om je grootvader te vermoorden? En de belangrijkste van allemaal: hoe spreek je GIF uit? Djif, met een g zoals in goal of op z’n Hollands met een keiharde gggggg?

giphy (2)

Een aantal bedrijven zal bij het lezen van het woord vooral het geluid van een rinkelende kassa horen. Vanaf de uitvinding van het Graphics Interchange Format in 1987 is het bewegende plaatje een manier geweest om geld te verdienen, kunnen we zien in deze video van Vox.

Kikker op eenwieler

De pioniers waren ontwerpbedrijven, bijvoorbeeld Animation Factory. Voor een bepaald lidmaatschapsbedrag per maand of per jaar kon je - eigenlijk kan je, want de site bestaat nog - onbeperkt geanimeerde GIF’jes downloaden.

De variatie was dan ook redelijk onbeperkt, op het buitengewoon bizarre af. Plaatje van een kikker op een eenwieler? Kon je krijgen. Een spartelende, vastgebonden man op de grond voor een verkeersbord met een zak over z’n hoofd, terwijl er in de achtergrond een ufo zweeft? Geen probleem.

De plaatjes werden gebruikt om websites te versieren, in een tijd dat iedereen maar wat aanmodderde met websiteontwerp. Animation Factory maakte op z’n hoogtepunt twee miljoen dollar winst per jaar.

9d62fd4fa48c4072_25

Commerciële inhoud

Aan het einde van het eerste decennium van deze eeuw, kwam er een nieuw soort GIF op, gemaakt van korte stukjes uit bestaande video’s. Dit keer werden ze niet als designelement gebruikt, maar als manier om je op sociale media uit te drukken. Als gevolg daarvan kwamen nieuwe bedrijven op, zoals GIF-zoekmachine Giphy.

Het hoopt straks bakken geld binnen te slepen door deals met grote bedrijven, die ervoor betalen hun content in GIF-vorm te laten verspreiden. In afwachting van de eerste winst is Giphy volgens analisten al 300 miljoen dollar waard.

pokemon

    • Joram Bolle