Zelfrijdende auto kan nu beleefd toeteren

Het techbedrijf leert zijn zelfrijdende auto’s nu ook andere verkeersdeelnemers te waarschuwen met een claxon-signaal.

Screenshot YouTube van zelfrijdende auto Google.

Computers zijn vaak beter bij de les dan automobilistenmensenlijke bestuurders. Google leert zijn zelfrijdende auto’s daarom om ook andere verkeersdeelnemers te waarschuwen met een claxon-signaal.

Het techbedrijf is met 58 auto’s aan het testrijden in de VS. De software loodst de auto zelf veilig door het verkeer en houdt daarbij zijn omgeving voortdurend in de gaten. Daardoor ‘ziet’ de auto ook dat andere bestuurders ongemerkt hun rijbaan dreigen te verlaten op de snelweg, of achteruitrijden zonder overzicht over de rest van het verkeer. Dat zijn situaties waarin je normaal gesproken een seintje geeft.


In zijn maandelijkse rapportage schrijft Google dat de auto’s nu onderscheid kunnen maken tussen mogelijk gevaarlijke situaties en false positives: overbodig claxonneren dat andere weggebruikers irriteert.

Claxon alleen binnen auto

Tijdens de afgelopen testperiode klonk de claxon alleen binnenin de auto afgespeeld, zodat de testchauffeurs – zelfrijdende auto’s moeten nog met een menselijke bestuurder rondrijden – kon registeren of de toeter gewenst was of juist hinderlijk. Inmiddels toeteren de Google-auto’s ook in het openbaar. De formule: twee beleefde ‘toetjes’ om een achteruitrijdende auto te waarschuwen en een luidere, langgerekte toeoeoet in acute noodsituaties.

Omdat de zelfrijdende testauto’s elektrisch (en dus stil) zijn experimenteert Google ook aan het experimenteren om met het toevoegen van geluid toe te voegen om slechtziende voetgangers te waarschuwen. (NRC)