Romeinen zijn iets te verwend

Er zijn al 22.000 mensen geïnteresseerd in het openingsweekend van Woodstock ’69, dit weekend in Bloemendaal. Even dacht ik dat het te maken had met de dj die daar zondag draait: Hunee. Later bedacht ik me dat het steunbetuigingen waren voor de strandclub, wiens inboedel afgelopen januari in vlammen opging.

Hunee blonk vorige week uit op Spring Attitude in Rome, het charmante driedaags festival in het door Zaha Hadid ontworpen museum voor moderne kunst en een oude politiekazerne. Pantha du Prince musiceerde er live en zong er prachtig vanonder zilveren ufo-helmen, Dorian Concept gaf er een indrukwekkende set vol funk. En zo was er nog een trits aan interessante namen - Acid Arab, Gold Panda - bij wie sommige fans nog letterlijk op het podium konden klimmen voor een selfie. Zaterdag verplaatste het feest zich naar een imponerend fascistisch bouwwerk waar Franse popsterren als AIR optraden tussen de neoclassicistische zuilen.

Dat festival, een van de grotere drie in Rome, kende dus niemand in het Airbnb waar ik verbleef. Eigenaresse Georgia, een vrouw met Donatella Versace-lippen en een karaoke-hobby, had me uitgenodigd voor het familiediner die avond. Er was pasta Arrabiata, de drank vloeide rijkelijk en er waren karaokevideo’s als dessert. La Grande Belleza, maar dan echt.

Gevraagd naar het nachtleven reageerde iedereen tam. ‘Wij Romeinen zijn decadent, zei haar vader. ‘Wij houden van lekker eten en drinken, maar naar het theater gaan is eigenlijk al teveel moeite.’

De volgende dag zei een festivalbezoeker hetzelfde. „Wij zijn een decadent volk”, zei Francesco. „Hoe kan het ook anders als je de erfgenaam van Romeinse keizers bent?” Er was genoeg leegstand waar feesten gegeven kunnen worden, zei hij, en de gemeente werkte ook steeds vaker mee, maar bezoekers waren lui. „Ze willen niet echt.” Tijdens Spring Attitude liet Amsterdammer Young Marco horen wat het betekent om een goede dj te zijn. Hij opende met een hommage aan Prince (‘Lady Cab Driver’) en sloot af met een plaat van de Italiaanse zangeres Loredana Berte, die het publiek woord voor woord kon meebrullen. En de twee sets van Hunee behoorden tot de beste van de avond; ze maakten me trots om Nederlander te zijn.

Rome is als het jongste kind in een gezin: gewend aan veel aandacht en belangstelling. Nederland is als de oudste dochter: braaf, hard werkend en een beetje saai. Maar Nederland heeft niet alleen goede dj’s, maar ook een toegewijd publiek, besefte ik me. Dat is net zo essentieel voor een bloeiende scene als een flexibele gemeente, leegstand en mensen met een sprankelende geest.

    • Rolinde Hoorntje