Holland Festival: hier kijkt NRC naar uit

Met het Holland Festival begint zaterdag een smaakmakend kunstenfestival, dat met muziek, dans en theater de huidige spanningen in Europa centraal stelt. NRC selecteerde een aantal hoogtepunten.

  • Hoogtepunten Holland Festival: top-10

    futurepresentpast

    Het Holland Festival is deze zomer aan zijn 69ste editie toe. Onder het motto ‘Edges of Europe’ stelt het festival de diversiteit van en spanning in het Europa van nu centraal. Hier een selectie van de NRC-cultuurredactie uit vier weken muziek, dans en theater.
    Bekijk hier de top-10

  • Tsjaikovski’s verborgen verlangens: Reportage Pique Dame

    futurepresentpast

    Regisseur Stefan Herheim brengt op het Holland Festival de opera ‘Pique Dame’: 12 personages werden één man. De meeslepende en aangrijpende opera werd gecomponeerd in een periode dat Tsjaikovski enorm met zichzelf overhoop lag. In de opzwepende muziek dringen zijn verborgen verlangens zich op.
    Lees hier de reportage

  • Het leven begrijpen door het na te spelen: Interview Milo Rau

    futurepresentpast

    Van de Zwitserse theaterregisseur Milo Rau is op het Holland Festival de voorstelling ‘The Dark Ages’ te zien, over mensen die na de oorlog verdwenen familieleden zoeken. „In een crisis schuilt ook vitaliteit.” Van de ondergang van het Derde Rijk tot de belegering van Sarajevo: in The Dark Ages behandelt Rau de duistere ontstaansgeschiedenis van het verenigde Europa. Lees hier het interview

  • Spookmuziek van Mogwai bij rampenfilm: Live filmmuziek

    futurepresentpast

    De Schotse postrockband Mogwai speelt op het Holland Festival live de soundtrack bij Atomic, een uit archiefbeelden samengestelde documentaire over de angsten en spanningen in het atoomtijdperk. Hun muziek is abstract, deels geïmproviseerd en niet zelden bedoeld om de luisteraars te ontregelen. Aan zang en songteksten doen ze zelden. Hun muziekstukken dragen vreemde, zomaar uit de lucht gegrepen titels als I’m Jim Morrison, I’m Dead en Kids Will Be Skeletons. Lees hier de reportage

  • ‘Nelken’ zoals Pina het bedoelde: Dans

    futurepresentpast

    Zeven jaar geleden overleed de Duitse choreografe Pina Bausch plotseling, maar ‘Nelken’ laat zien dat haar gezelschap nog springlevend is. Haar repertoire is ook voor jonge dansers een uitdaging. Tussen duizenden anjers die uit het toneel omhoog lijken te groeien, banen zij zich een weg over het podium. Lees hier de reportage

    • Lisa Vos