Ard van der Steur maakt als minister reclame voor KPN

Met „een uniek aanbod” presenteert minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie, VVD) zich dezer dagen aan de inwoners van Zoetermeer. En nog een commercieel aanbod ook. „Helemaal gratis.”

Met deze verkooptaal begeleidt de minister een folder over een beveiligingssysteem van KPN die deze week huis-aan-huis in Zoetermeer is verspreid. Behalve de minister staan ook een onderdirecteur van KPN en Van der Steurs partijgenoot burgemeester Charlie Aptroot onder de brief op papier van de gemeente Zoetermeer.

De rol die Van der Steur in deze KPN-reclame voor het ‘Smartlife Veilig Pakket’ speelt is in strijd met het Handboek voor aantredende bewindspersonen. Daarin staat dat zij terughoudend moeten zijn „bij het accepteren van uitnodigingen die direct verband houden met commerciële activiteiten”. Dat erkent het ministerie. De aanbiedingsbrief bij de KPN-brochure is volgens een woordvoerder van Van der Steur buiten medeweten van het departement verstuurd. Er was ook geen toestemming voor gegeven. „De formulering in de brief is ongelukkig”, zegt de woordvoerder. „De handtekening van de minister had er niet op mogen staan.”

Het ministerie zegt wel heel bewust steun te hebben verleend aan dit „innovatieve project”, omdat het onderdeel is van een campagne om woninginbraken terug te dringen. KPN, de gemeente en het ministerie zijn daarin ‘publieke partners’. Veiligheid en Justitie zocht Zoetermeer uit als proefplaats voor deze campagne, benoemde burgemeester Aptroot tot ‘landelijk ambassadeur aanpak woninginbraken’ en benaderde KPN als commercieel partner.

Zowel het ministerie als een woordvoerder van Aptroot benadrukt dat KPN alle kosten van de aanbieding betaalt. Die lijken fors want het nu gratis aangeboden pakket kost normaal 399 euro. Ook de montage van 99 euro, staat in de mede door Van der Steur ondertekende brief, „krijgt u van ons cadeau”. Voor deelnemers hangt er wel een abonnement bij KPN aan vast, dat 10 of 19 euro per maand kost.

Een jaar geleden hield Van der Steur ook al een verkooppraatje, toen hij in Zoetermeer het startschot gaf voor de Nationale Inbraakpreventie Weken. In een lokale bouwmarkt prees hij enthousiast producten aan. „Deze winkel hangt vol met deugdelijk hang- en sluitwerk.”

    • Philip de Witt Wijnen