Onderhoud Groene Draeck kan veel goedkoper buiten Defensie

Het onderhoud van het koninklijke zeilschip kan beter en een stuk goedkoper, maar kabinet ziet nadelen bij Europese aanbesteding.

Prinses Beatrix vorig jaar juni aan het roer van De Groene Draeck tijdens de jubileumreunie van de Stichting Stamboek Ronde & Platbodemjachten. Foto ANP

Het onderhoud van de Groene Draeck, het zeiljacht van prinses Beatrix, kan beter en een stuk goedkoper worden gedaan door een marktpartij, maar blijft toch in handen van de marine. Dat schrijft premier Rutte donderdag in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens de premier weegt de besparing die op het onderhoud kan worden gedaan niet op tegen de kosten die een Europese aanbesteding met zich meebrengt.

In de Tweede Kamer ontstond vorig jaar ophef over de kosten van het onderhoud van de boot toen bleek dat die de komende jaren op 95.000 euro per jaar werden geraamd, terwijl dit voorheen nog 51.000 euro was. Een meerderheid van de Kamer vond het nieuwe bedrag veel te hoog en vroeg Rutte per motie een second opinion te laten uitvoeren naar de kosten van het onderhoud om te zien of een commercieel bedrijf dat niet beter kan overnemen.

Uit de second opinion, uitgevoerd door het bedrijf Blom Lemsteraken, blijkt dat het onderhoud de komende vijf jaar ruim 40.000 euro goedkoper kan als een marktpartij het overneemt (434.000 euro tegenover de huidige begrote 475.000 euro). Blom schrijft in de second opinion dat het onderhoudsbedrijf van de marine door een gebrek aan expertise “niet meer de aangewezen en logische partij” is om de Groene Draeck te onderhouden.

Rutte schrijft de Tweede Kamer dat het onderhoud bij Defensie blijft zolang prinses Beatrix gebruikmaakt van het schip. Het jaarlijkse onderhoudsbudget wordt in reactie op de onvrede in de Kamer naar beneden bijgesteld naar 87.000 euro, wat een marktconform budget zou zijn. “Daar moet Defensie het mee gaan doen”, aldus een woordvoerder van Rutte.

‘Bij aanbesteding minder flexibel’

Een woordvoerder van Rutte zegt dat de kosten van een Europese aanbesteding ongeveer 30.000 euro zijn. Dat is minder dan de besparing van 40.000 die overheveling naar een bedrijf zou opleveren. Volgens de woordvoerder is er nog een andere reden om het onderhoud bij Defensie te laten:

“Je bent minder flexibel bij uitbesteding naar de markt omdat dan voor een vaste onderhoudsperiode moet worden gekozen. Als het gebruik van het schip binnen die periode eindigt, zit je alsnog aan de kosten vast. Omgekeerd moet er opnieuw aanbesteed worden als het gebruik langer duurt dan de gecontracteerde periode. Deze inflexibele situatie wordt voorkomen bij Defensie, waardoor ook kosten worden bespaard.”

    • Pim van den Dool