Minister Van der Steur maakt reclame voor KPN

De VVD-bewindspersoon ondertekende een brief over een beveiligingssysteem van KPN, die deze week huis-aan-huis in Zoetermeer werd verspreid.

Foto ANP / Bart Maat

Met „een uniek aanbod” presenteert minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie, VVD) zich dezer dagen aan de inwoners van Zoetermeer. En nog een commercieel aanbod ook. „Helemaal gratis.”

Met deze verkooptaal begeleidt de VVD-bewindspersoon een gelikte folder over een beveiligingssysteem van KPN die deze week huis-aan-huis in Zoetermeer werd verspreid.

steurtje
Behalve de minister staan ook een onderdirecteur van KPN en Van der Steurs partijgenoot, burgemeester Charlie Aptroot, onder de brief op briefpapier van de gemeente Zoetermeer.

De rol die Van der Steur in deze KPN-reclame voor het ‘Smartlife Veilig Pakket’ speelt is in strijd met het Handboek voor aantredende bewindspersonen. Daarin staat dat zij terughoudend moeten zijn „bij het accepteren van uitnodigingen die direct verband houden met commerciële activiteiten”.

Dat erkent het ministerie. De aanbiedingsbrief bij de KPN brochure is volgens een woordvoerder van Van der Steur buiten medeweten van het departement verstuurd. Er was ook geen toestemming voor gegeven. „De formulering in de brief is ongelukkig”, zegt de woordvoerder.

„De handtekening van de minister had er niet op mogen staan”.

Het ministerie zegt wel heel bewust steun te hebben verleend aan dit „innovatieve project”, omdat het onderdeel is van een maatschappelijke campagne om het aantal woninginbraken terug te dringen. KPN, de gemeente en het ministerie zijn daarin ‘publieke partners’. Veiligheid en Justitie zocht Zoetermeer uit als proefplaats voor deze campagne, benoemde burgemeester Aptroot tot ‘landelijk ambassadeur aanpak woninginbraken’ en benaderde KPN als commercieel partner. „Een interessant project”, zegt een woordvoerder van KPN. „Wij zijn nieuwkomer in deze markt.”

KPN betaalt alle kosten

Zowel het ministerie als een woordvoerder van Aptroot benadrukt dat KPN alle kosten van de aanbieding betaalt. Die lijken fors want het nu gratis aangeboden anti-inbraakpakket (met onder meer twee bewegingssensoren, een brandmelder, twee „slimme stekkers” en vier stickers) kost normaal gesproken 399 euro. Ook de montage van 99 euro, staat in de mede door Van der Steur ondertekende brief, „krijgt u van ons cadeau”.

Als zich inderdaad duizend Zoetermeerders voor de actie melden gaat het om een een cadeautje van half miljoen euro. Het zou geen commerciële actie zijn als KPN deze investering niet zal kunnen terugverdienen. Net als bij mobiele telefonie hangt er een abonnement aan het digitale beveiligingspakket van 10 of 19 euro per maand. Zo is die investering in vier jaar terugverdiend.

Een jaar geleden hield Van der Steur eveneens een verkooppraatje, toen hij in hetzelfde Zoetermeer het startschot gaf voor de Nationale Inbraakpreventie Weken.

In zijn toespraak in een lokale bouwmarkt prees hij enthousiast de producten van zijn gastheer aan.

„Deze winkel hangt vol met deugdelijk hang- en sluitwerk.”

    • Philip de Witt Wijnen