Franse vakbonden roepen piloten op te staken tijdens EK

De stakingen zullen veel hinder opleveren voor de 2,5 miljoen voetbalfans die Frankrijk verwacht.

Toestellen van luchtvaartmaatschappijen Air France op Schiphol. Foto Valerie Kuypers / ANP

Twee Franse pilotenvakbonden hebben piloten van Air France opgeroepen te staken tijdens het Europees Kampioenschap voetbal, dat volgende week begint. Dat meldt persbureau Reuters. Ze zijn boos over de plannen van de directie van de luchtvaartmaatschappij om te korten op het inkomen van de piloten. Het gaat om de vakbonden SNPL, die ongeveer de helft van de piloten van Air France vertegenwoordigt, en SPAF, die een kwart vertegenwoordigt.

In een gezamenlijke verklaring riepen de bonden de piloten op te staken van 11 tot 14 juni, en eventueel nog een paar dagen erna. Het EK begint op vrijdag 10 juni. Geven de piloten gehoor aan de oproep van de bonden, dan zal dit veel hinder opleveren voor de 2,5 miljoen buitenlandse voetbalfans die tijdens het EK in Frankrijk verwacht worden.

Uiterst slecht moment

Volgens Air France komen de stakingen op een uiterst slecht moment. In een reactie tegenover Reuters zei het bedrijf dat het net bezig was weer winst te maken na een periode van acht jaar verlies. De aangekondigde stakingen zullen het bedrijf beschadigen, is de boodschap. Uit hun reactie:

“Air France is nog steeds kwetsbaar, we hebben de volledige toewijding van ons personeel nodig om de groei van het bedrijf door te zetten.”

De directie van Air France legt zich min of meer neer bij de staking, bleek tijdens een persbijeenkomst met de drie topmannen van Air France-KLM, Air France en KLM op de jaarvergadering van IATA, de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, in Dublin. Frédéric Gagey, bestuursvoorzitter van Air France, heeft geen nieuwe argumenten of plannen om de staking te voorkomen.

“Het enige wat wij kunnen doen is weer gaan praten met onze piloten. We zullen ze opnieuw uitleggen dat we vorig jaar weliswaar voor het eerst sinds jaren een bescheiden winst hebben gemaakt, maar dat we nu niet meteen alles kunnen uitgeven. Die boodschap blijven we herhalen, meer kunnen we niet doen.”

Alexandre de Juniac, tot 4 juli bestuursvoorzitter van de holding, sprake opnieuw van “sabotage” door de Franse piloten, om juist in de drukste maand te gaan staken. De suggestie dat KLM zal lijden onder weer een Franse staking – in september 2014 staakten de Franse piloten wekenlang – verwierp De Juniac. “De groep lijdt hieronder, niet KLM.” Hij verwacht niet dat de regering Air France onder druk zal zetten om het arbeidsconflict te beëindigen, uit angst voor nog meer reputatieschade in het buitenland tijdens het EK Voetbal.

‘Er zijn ook treinen en auto’s’

Gagey reageerde gelaten op de situatie dat buitenlandse voetballiefhebbers mogelijk niet met Air France naar Frankrijk kunnen komen. “Ach, er zijn ook treinen en auto’s. En mensen die van ver weg komen kunnen met Delta of KLM vliegen.” KLM-topman Pieter Elbers was verrast over de Franse gelatenheid: “Ik hoop dat ze er de komende dagen toch nog uitkomen.”

In september 2014 verloor het bedrijf meer dan 400 miljoen euro toen piloten vijftien dagen lang staakten. Ze waren toen boos over de plannen van de luchtvaartmaatschappij zich meer te richten op de ontwikkeling van prijsvechter Transavia.

Chaos in Frankrijk

Frankrijk verkeert momenteel in een staat van chaos. Uit protest tegen een nieuw aangekondigde wet die het Franse arbeidsrecht moet flexibiliseren, zijn veel bonden in staking gegaan. Een deel van de leden bij spoorbedrijf SNCF is sinds woensdag in staking, waardoor het openbaar vervoer op sommige plekken plat ligt. Ook hebben de negentien Franse kerncentrales woensdagavond een staking afgekondigd.

    • Guus Ritzen
    • Mark Duursma